Eurlings: SWOV zit mis met standpunt rotondes

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:25-08-2009

Het CROW beveelt aan om fietsers binnen de bebouwde kom 'in de voorrang' en buiten de bebouwde kom 'uit de voorrang' te houden. In een factsheet stelt de SWOV echter dat het uitgangspunt rotondes met fietsers ‘in&' de voorrang leidt tot meer ziekenhuisgewonden. Volgens minister Eurlings baseert de SWOV zich op achterhaalde cijfers.


In haar factsheet (gebaseerd op data uit de periode 1994-2000, gepubliceerd in 2004) komt de SWOV tot de analyse dat fietsers ‘in’ de voorrang tot tussen de 52 en 73 extra ziekenhuisgewonden onder fietsers en bromfietsers zou leiden. Deze schatting lijkt wat achterhaald, zo stelt minister Eurlings. 'Volgens een recente, grove, schatting van Rijkswaterstaat vallen er laatste jaren gemiddeld 50 tot 70 geregistreerde ziekenhuisgewonden onder fietsers en snorfietsers en 7 tot 10 ziekenhuisgewonden onder bromfietsers op rotondes binnen de bebouwde kom met vrijliggende fietspaden. Verandering van de voorrang op rotondes met fietspaden is nauwelijks van invloed op bromfietsongevallen door de invoering van de maatregel bromfiets-op-de-rijbaan'.
Verder maakt de SWOV volgens Eurlings geen onderscheid tussen de situatie (in de bebouwde kom) mét vrijliggende fietspaden (waar de SWOV voorstelt fietsers ‘uit’ de voorrang te halen en de CROW voorstelt fietsers ‘in’ de voorrang te houden) en de situatie zónder vrijliggende fietspaden (nog altijd zo’n 45-60% van de rotondes) waarop alle weggebruikers (dus ook fietsers) wettelijk gezien altijd voorrang hebben. 'Het volgen van de SWOV aanbeveling zal wel eens tot meer onduidelijkheid op rotondes binnen de bebouwde kom kunnen leiden.'
Tenslotte benadrukt Eurlings dat de aanbevelingen van de CROW niet verplicht zijn. ‘Iedere rotonde is weer maatwerk, met een eigen verkeersaanbod, zodat in lokale situaties het opvolgen van de aanbeveling tot een niet-optimale inrichting zou kunnen leiden. Bij de vormgeving van, en keuze voor, voorrangsregelingen op rotondes moet door de wegbeheerder een integrale afweging worden gemaakt. Naast verkeersveiligheid zijn bijvoorbeeld ook comfort en doorstroming van fietsverkeer en bevordering van fietsgebruik van belang. De SWOV geeft in haar factsheet zelf aan dat de keuze voor ‘in’ of ‘uit’ de voorrang ook met mobiliteitsargumenten voor de fiets te maken heeft.'
Eurlings ziet derhalve geen aanleiding is om de huidige situatie te veranderen. De huidige situatie biedt de wegbeheerders waar nodig de mogelijkheid lokaal toegespitste maatregelen te kunnen nemen. ‘Er is vanuit verkeersveiligheid bezien geen sprake van een probleem dat om een andere aanpak vraagt.’

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Eurlings: SWOV zit mis met standpunt rotondes

Scroll naar boven