Onderbouwing Zeeuws rotonde-onderzoek erg mager

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:11-02-2010

Volgens een onderzoek van Groen Licht Verkeersadvies - uitgevoerd in Zeeland - zijn rotondes met fietsers in de voorrang onveiliger dan rotondes met fietsers uit de voorrang. Het Fietsberaad legde de cijfers aan een expert voor, die tot de slotsom komt dat de conclusies op drijfzand zijn gebouwd. Er is geen reden om het eerder ingenomen CROW-standpunt om fietser in de bebouwde kom mee te laten draaien in de voorrang in twijfel te trekken.


In 2007 was een dodelijk ongeval op een rotonde in de gemeente Goes aanleiding voor het ROV Zeeland om het project 'Veiligheid op Rotondes' te starten, waarbij 113 Zeeuwse rotondes binnen en buiten de bebouwde kom werden geanalyseerd. GroenLicht voerde een statistische analyse uit Daaruit bleek dat op de meeste Zeeuwse rotondes, namelijk 89 van de 113, de laatste vijf jaren geen ongevallen met (brom)fietsers zijn gebeurd. Op de overige 24 rotondes gebeurden 69 ongevallen met (brom)fietsers. Om de onveiligheidsrisico's van de rotondes te bepalen, deelde Groen Licht aantal slachtoffers door het aantal passerende motorvoertuigen. Hieruit concludeert Groen Licht Verkeersadvies dat rotondes met fietsers in de voorrang meer dan twee keer zo onveilig zijn als met fietsers uit de voorrang. En hiermee leek de discussie over wel of niet voorrang voor fietsers op rotondes nieuw leven te worden ingeblazen.

Fietsberaad vroeg Willy Sweers de kwaliteit van het Zeeuwse onderzoek tegen het licht te houden. Hij voerde recentelijk in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een uitgebreid onderzoek uit naar de veiligheid van fietsers op kruispunten. Sweers concludeert dat uit de onderzoekgegevens niet de conclusie kan worden getrokken dat rotondes met fietsers in de voorrang onveilig zijn. Belangrijkste tekortkoming van het onderzoek is dat de expositiemaat voor fietsers niet goed is meegenomen, aldus Sweers. Immers, als er veel fietsers over een rotonde rijden, ligt het voor de hand dat er meer ongevallen worden geregistreerd. En de fietsintensiteit op de rotondes met fietsers in de voorrang is in het Zeeuwse waarschijnlijk veel hoger, omdat deze binnen de bebouwde kom liggen. In het onderzoek van Groen Licht Verkeersadvisering is daar geen rekening mee gehouden.

Sweers heeft deze en enkele andere bezwaren tegen het Zeeuwse onderzoek neergelegd in een notitie (zie gerelateerde items). Verder vindt hij het een goede zaak dat Zeeland ondertussen aan de slag is gegaan de vijf rotondes waar de meeste ongevallen gebeuren aan te pakken. De verbeterpunten variëren van het ombouwen van een tweestrooksrotonde naar een enkelstrooksrotonde, tot het juist plaatsen van bebording en het opnieuw aanbrengen van markering. Ook de vormgeving van fietsvoorzieningen en de mogelijke doorrijsnelheid op de rotonde zijn belangrijke aandachtspunten als het gaat om de verkeersveiligheid.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Zeeuwse rotondes niet onveiliger voor fietsers

Scroll naar boven