De Europese Commissie ziet af van een voorstel om het voeren van dimlicht overdag verplicht te stellen omdat er discussie blijft over de invloed op motorrijders. Dat was ook een van de overwegingen om in Oostenrijk MVO af te schaffen. De Commissie zet nu in de eerste plaats in op de verplichte montage op nieuwe auto’s van specifieke milieuvriendelijke dagrijlampen.
Maar volgens Eurlings zijn er geen onderzoeksgegevens waaruit blijkt dat de zorgen van motorrijders of andere verkeersdeelnemers, zoals fietsers, terecht zijn. 'Wat mij betreft wachten we dus niet af totdat alle of bijna alle auto’s met dagrijlampen zijn uitgerust. Ook in de eerstkomende jaren kunnen we door invoering van licht overdag het aantal verkeersslachtoffers al met enige tientallen doden en een veelheid daarvan aan gewonden terugdringen. Ik zal dan ook mijn verantwoordelijkheid nemen en met een voorstel komen om op nationale basis het voeren van licht overdag door motorvoertuigen verplicht te stellen', aldus meldt de minister in antwoord op Kamervragen.