Diefstal en vernieling op een aantal landelijke bushaltes in de provincie Zuid-Holland werd en wordt als probleem ervaren. Het doel van de pilot fietskluizen, in april 2007 gestart, is: Veilige fietsparkeervoorzieningen bij bushaltes realiseren, zodat het fietsgebruik in de keten wordt bevorderd. En ook: Binnen de provincie Zuid-Holland ervaring opdoen met fietskluizen bij bushaltes. Een bijzonderheid is dat het gaat om fietskluizen bij bushaltes langs provinciale wegen. Het gaat in totaal om 70 fietskluizen, op 5 bijhaltes langs provinciale wegen:
Bergambacht (N210 rotonde Dijklaan), 10 fietskluizen
Haastrecht (N288 nabij rotonde Grote Haven), 10 fietskluizen
Leiden (N206 Transferium 't Schouw), 20 fietskluizen
Leimuiden (N207 kri ing Dr. Stapenseastraat), 20 fietskluizen
Noordwijk (N451 nabij Shell tankstation), 10 fietskluizen
Uitgangspunten voor plaatsing waren vooral diefstalgevoeligheid en het aantal geparkeerde fietsen bij een bushalte.
Van de 70 kluizen zijn er maximaal 14 verhuurd. In het vooraf-onderzoek uit 2005 was op basis van enquetes geconcludeerd dat er op de 5 locaties een duidelijke behoefte was aan fietskluizen. De verhuurresultaten vallen dus behoorlijk tegen. In nieuwe enquetes geeft nu 58% van de fietsende respondenten bij die bushaltes aan geen gebruik te maken van de fietskluis omdat die te duur is, vanwege het abonnement of omdat het gebruik te omslachtig is. Vervolgens geeft nog eens 25% aan niets te weten van de fietskluizen. Een duidelijk beeld is, dat de verschillende enquêtes een grote vraag naar meer stallingsvoorzienigen, maar nier persé fietskluizen, laten zien.