Het doel van de verkeersk

Het doel van de verkeerskaart is om, ondanks de groeiende mobiliteit, de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid te handhaven, en waar mogelijk te vergroten. Dit past binnen het streven van de gemeente Apeldoorn naar een duurzame ontwikkeling. Veiligheid is daarbij belangrijker dan mobiliteit. De verkeerskaart beslaat het hele gemeente Apeldoorn, dus het stedelijk gebied, de dorpen en het buitengebied.

Betreft: Voor fietsverkeer onveilige oversteekplaatsen Kanaal Noord thv het Sluisje en t.h.v. kruispunt Zevenhuizenseweg.

Het autoverkeer dat vanaf de A50 via Kanaal Noord (50 km zone) richting Apeldoorn centrum rijdt, heeft ter hoogte van de Sluisoordlaan (het Sluisje) nog steeds met een hoge snelheid van 50 - 60 km/uur. Waarschijnlijk omdat men net van de autoweg A50 afkomt.

Op Kanaal Noord, ter hoogte van de Sluisoordlaan (bij het Sluisje) ligt de drukste fiestoversteekplaats van Apeldoorn.

De volgende gevaarlijke situatie richting centrum is Kanaal Noord, bij de splitsing Zevenhuizenseweg en Oosterlaan. Door de zeer onoverzichtelijk bocht (uitzicht ook deels belemmerd door schutting) is het zeer risicovol om vanuit beide genoemde wegen Kanaal Noord op te wandelen, op te fietsen of met de auto op te rijden.

Beide genoemde oversteekplaatsen (Sluisje en Zevenhuizenseweg) zijn in de huidige situatie, met de (te) hoge snelheid van het autoverkeer, zeer onveilig. Het risico op een ernstige aanrijding is hierbij zeker aanwezig.

Voorgesteld wordt van Kanaal Noord ter hoogte van huisnummer 228 tot aan de Deventerstraat (kruising met Noorderlaan) een 30 km zone in te voeren.
Eventueel aangevuld met een drempel t.h.v. huisnummer 228.
Dit heeft 3 voordelen:
- snelheid bij de loop-/fietsbrug t.h.v. Soap (Zwitsalterrein) 30 km/uur
- snelheid bij de drukste fietsoversteekplaats t.h.v. het Sluisje 30 km/uur
- snelheid in de gevaarlijke/onoverzichtelijke bocht t.h.v. Zevenhuizenseweg/ Oosterlaan 30 km/uur

De gemeente Apeldoorn is/wil fietsstad worden. Belangrijk om dit te realiseren is dan ook m.n. de veiligheid van het fietsverkeer.
Op dit moment zijn er in ieder geval 2 zeer onveilige situaties t.w. bij het Sluisje en Oosterlaan/Zevenhuizenseweg (brug bij Soap wordt minder intensief gebruikt). Met name heel veel (schoolgaande) jeugd maakt gebruik van de oversteek bij het Sluisje.
Door hier ter plaatse een 30 km zone in te voeren wordt het risico op een (bijna) aanrijding gereduceerd tot een acceptabel risico.

Graag ontvang ik van u een reactie hoe u tegen deze voor fietsverkeer onveilige situaties aankijkt en of uw mijn voorstel ondersteunt of een ander verbetervoorstel heeft.
 

Met vriendelijke groet,
Henk Thalen
Veiligheidskundige

henk.thalen@gmail.com
0653245333

 
Scroll naar boven