Het bureau maakte in opdracht van V&W een rapport over ‘Ketenbenadering in de Netwerkaanpak’. In 2006 zijn door elf stedelijke regio’s netwerkanalyses uitgevoerd. Daaruit blijkt onder meer dat de slechte bereikbaarheid van grootstedelijke regio’s voor een belangrijk deel wordt veroorzaakt door relatief korte verplaatsingen, aldus het rapport. De fiets kan voor dit soort verplaatsingen een serieus alternatief zijn. Daarnaast versterkt de fiets de concurrentiepositie van het OV. De fiets is met name kansrijk op de verplaatsingen waar de auto grote vertragingen ondervindt, bijvoorbeeld een twee keer zo lange reistijd. Van regio’s kan worden gevraagd om (als eerste stap) de kansrijke fietsrelaties in beeld te brengen. Dat kan in veel gevallen op basis van het reeds beschikbare analysemateriaal uit de netwerkanalyse, stelt het rapport..
Het verdient verder aanbeveling ook de kansrijkheid van de fiets voor grotere verplaatsingen (met name tussen stedelijke centra) te onderzoeken (7,5 – 15 km). Door de aanleg van hoogwaardige, non-stop- en conflictvrije fietsroutes tussen deze centra, kan het fietsgebruik op deze afstandsklasse wellicht vergroot worden.
Belangrijke randvoorwaarde bij de totstandkoming van een samenhangend maatregelenpakket voor de fiets is aandacht voor sociale veiligheid (in tunnels, routes, parkeervoorzieningen). Daarnaast kan het verbeteren van sociale veiligheid op bestaande routes een goede impuls betekenen voor het fietsgebruik.