Extra geld voor fietssnelwegen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:14-05-2008

Fietsmaatregelen scoren hoog in de netwerkanalyses die zijn uitgevoerd in het kader van de Nota Mobiliteit. En fietsmaatregelen laten zich relatief snel implementeren. Dat heeft er nu toe geleid dat er €24 miljoen extra vrijkomt voor regionale fietsprojecten. Het geld gaat vooral naar fietssnelwegen en fietsparkeervoorzieningen.


In de uitvoeringsagenda van de Nota Mobiliteit is aangegeven dat rijk en decentrale overheden netwerkanalyses zullen uitvoeren. Doel is het verbeteren van de bereikbaarheid van deur tot deur. Aanscherping van het fietsbeleid blijkt in die analyses een maatregel die vaak goed scoort als het gaat om vermindering van het aantal autoritten. De regio Utrecht becijferde bijvoorbeeld in 2006 dat na prijsbeleid (6% minder autoritten) een stringenter parkeer- en fietsbeleid het aantal autoritten op regionaal niveau met 3 % kan verminderen. Op specifieke lokaties kan die winst nog aanzienlijk hoger liggen.
Voor maatregelen die snel tot resultaat leiden, stelt het rijk geldmiddelen beschikbaar. In de eerste tranche van deze zogenaamde quick wins, kwam de fiets nog niet echt aan bod. Maar bij de tweede tranche ligt het accent op projecten om ketenmobiliteit te bevorderen. En daardoor gaat nu € 24 miljoen van de beschikbare € 78,5 miljoen naar fietsprojecten. De maatregelen worden gefinancierd op fifty-fifty basis door rijk en regio. Het gaat vooral om fietsparkeervoorzieningen en fietssnelwegen.

Het complete lijstje ziet er als volgt uit:

Randstad/Noordvleugel
- Fietssnelweg Amsterdam-Zaandam.
- Uitbreiding fietsenstalling NS stations. 
- Ondergrondse fietsenstalling Alkmaar. 
- Ondergrondse fietsenstalling Haarlem. 
- Aanvulling overkapte stalling Castricum.

Randstad / Utrecht
Fietsproject Eemland en Amersfoort. In Amersfoort, Leusden en Soest wordt een aantal projecten uitgevoerd ter stimulering van het fietsgebruik (als onderdeel van de ketenmobiliteit). Het gaat hierbij onder meer om fietsparkeren bij belangrijke ov-haltes, verbeteren van de bewegwijzering, een proefproject fietstransferium en het vergroten van de kwaliteit van het fietsnetwerk.

Zuid/Noord Brabant
- Stallingsvoorziening NS-station Tilburg.
- Nieuwe fietsenstalling NS-station Helmond CS.
- Fietsenstalling ‘postkantoor’ en fietsenstalling Wolvenhoek in Den Bosch.

Oost/Overijssel
Fietsimpuls Overijssel. Investeringen in fietssnelwegen en -paden, beveiligde stallingen bij knooppunten van ov en verkeersveilige oversteekplaatsen voor de fiets.

Oost / Twente 
- Almelo: fietsenstalling station dubbellaags maken. 
- Hengelo: voorstadhalte Gezondheidspark: aanleg fietsenstallingen en P+R-faciliteiten bij nieuw te realiseren station. 
- Enschede: stationsomgeving Enschede Centraal (noodzijde van station fietsenstallingen). 
- Almelo: Fietssnelweg Bornebroeksestraat-Oude belastingkantoor (Burg. Raveslootsingel / Westerstraat). 
- Almelo: Fietssnelweg Stationsplein (Oude belastingkantoor)-Station-E. Gorterstraat-Brugstraat-Sluiskade NZ.

Oost / Gelderland 
- Barneveld-Zuid fietstunnel. 
- Verdiepingsslag A2 Hogeweg-Zaltbommel: aanpassing vri, reachtafstrook A2, verplaatsing fietsoversteek, diverse andere maatregelen infra. 
- A1/A28 Amersfoort-Hoevelaken: aanleg lange-afstandfietspad Nijkerk-Hoevelaken.

Oost / KAN 
- Grootschalige uitbreidingen voor P+R en fiets in Elst. Realisering van 1000 fietsenstallingplaatsen in een gebouwde omgeving. 
- De stationsomgeving van het nieuwe station Mook-Molenhoek. 
- Bijdrage voor fietsinfrastructuur en stallingen in Arnhem: Fietsenstalling en fietspad busstation Willemsplein Arnhem. En fietspad t.b.v. busstation en uitbreiding stalling Velperplein. 

Oost/Stedendriehoek 
- Apeldoorn: fietsenstalling NS/busstation.

Noord 
- Een fietstunnel in de fietsroute station Leeuwarden-Nijlan onder de stadsring (nabij de Van Loonstraat): De fietstunnel vormt de kruising tussen de huidige stadsring en de toekomstige westelijke fietsroute tussen de Binnenstad en de wijk Zuidlanden. 
- De realisatie van twee bewaakte fietsenstallingen in het kernwinkelgebied van Leeuwarden. Deze hebben samen een capaciteit van 1300 plaatsen, met mogelijk een uitbreiding tot 2000 plaatsen. 
- Realisatie van een transferium auto-fiets nabij Goutum. Het transferium bestaat uit een parkeerterrein en stallingvoorzieningen voor fietsen. Het transferium is zowel gericht op automobilisten die de auto parkeren om per fiets verder de stad in te gaan, als op carpoolers die een deel van hun reis per fiets maken.

Relevantie

Scroll naar boven