De concurrentiepositie van de fiets is de laatste acht jaar flink verbeterd. Dat is één van de opvallende conclusies bij het vergelijken van de eerste (2000 -2003) en de tweede ronde (2006-2008) van de Fietsbalans. Dat de fiets beter scoort ten opzichte van de auto is een gevolg van beleidskeuzes van gemeenten, maar net zo belangrijk is de autonome ontwikkeling. Vooral in de grotere steden is het zoveel drukker geworden dat de auto langzamer is dan de fiets. Verder wordt duidelijk dat veel gemeenten hebben geïnvesteerd in beter wegdek voor fietsers. Op andere onderdelen is geen of nauwelijks voortgang geboekt, bijvoorbeeld op hinder. Hier wordt onder andere gemeten of fietsers naast elkaar kunnen blijven rijden. Opvallend resultaat is verder dat fietsers minder voorrangsrechten hebben dan rond 2000.
De onderzoekers constateren geen grote verschillen tussen gemeenten als het gaat om fietsparkeren. Men heeft relatief veel aandacht voor het fietsparkeren rond het station en in het centrum, maar locaties daarbuiten vergeet men vaak.