Fietsers hebben geen invoegstrook nodig

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:13-01-2021
Een invoegstrook voor fietsers die op een T-kruising willen invoegen heeft geen zin. Fietsers weten zelf wel hoe je het handigst invoegt.

invoegen-(1).jpgDat is de conclusie van een uitgebreide studie van de TU-Delft naar het effect van zo’n invoegstrook op de capaciteit en de verkeersveiligheid.

Bij het autoverkeer willen T-splitsingen nogal eens tot problemen leiden als er geen voorrangsregeling van toepassing is. Rechtdoorgaande automobilisten denken dan al gauw ten onrechte dat ze voorrang hebben en dat kan tot problemen leiden.

Hoe dat bij fietsers zit, was onderwerp van een onderzoek van de TU Delft waarbij het vooral ging om de vraag of een soort invoegstrook zou helpen om fietsers uit de zijtak makkelijker te laten invoegen.
Voor het onderzoek hield men een grootschalige praktijkproef. In Ahoy werd een parcours uitgezet met een T-splitsing waarop men 178 fietsers rondjes liet rijden en waarbij steeds een deel van de deelnemers moest invoegen vanaf een zijtak.

Op de T-splitsing werd een markering aangebracht die fietsers op de rechtdoorgaande route wat naar links deed uitwijken. Daardoor had het invoegende fietsverkeer de ruimte om zich te mengen met het fietsverkeer op de rechtdoorgaande route. Het idee was dat zo de capaciteit kon worden verhoogd en dat ook de verkeersveiligheid erbij gebaat zou zijn.

Dat bleek echter niet het geval te zijn. Integendeel: wel bleek dat als fietsers bekend raakten met de situatie ze dat invoegen steeds beter zelf wisten te regelen. Beter ook dan wanneer een markering ze daarbij van aanwijzingen voorzag. Dat zelf-organiserend vermogen is waarschijnlijk extra effectief omdat fietsers de volledige breedte van het fietspad kunnen benutten als er geen zijverkeer is. Ook uit het oogpunt van verkeersveiligheid waren er geen aanwijzingen om zo’n markering aan te bevelen.

De onderzoekers merken verder op dat een bocht met een radius van 2 meter voldoende is voor invoegende fietsers. Nu wordt in de Ontwerpwijzer Fietsverkeer 5 meter aanbevolen om de snelheid niet te laten afnemen. Bij 2 meter is dat wel het geval, maar het zou wel eens veilig kunnen blijken.

Bij de afbeelding:
Boven: fietser op de rechtdoorgaande route wijken links langs de markering uit om fietsers vanuit de zijrichting meer ruimte te geven. 

Onder:de situatie op de T-splitsing.

invoeg_test.JPG

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsers hebben geen invoegstrook nodig

Scroll naar boven