Deze website gebruikt cookies om onder andere bezoekerstatistieken te meten via Google Analytics en om content via sociale media te tonen en te delen.
Meer informatie
Melding sluiten
Zoeken
Zoek in kennisbank
Zoek in kennisbank
Over Fietsberaad
inloggen
Nieuws
Nieuwsbrieven
Bijeenkomsten
Aankomende bijeenkomsten
Meld uw bijeenkomst aan
Kennisbank
Kennisdocument uploaden
Alle kennis
Over de kennisbank
Tools
Adressenboek
Themasites
Platform Ruimte voor lopen
Platform Veilig Fietsen
Tour de Force
Menu openen
Nieuws
Bijeenkomsten
Kennisbank
Adressenboek
Over Fietsberaad
Themasites
Mijn profiel
Gebruiker
Terug naar 'Fietsers hebben geen invoegstrook nodig'
Submenu openen
Een voordeel van een boch
Document uploaden
Home
/
Kennisbank
/
Fietsers hebben geen invoegstrook nodig
/
Een voordeel van een boch
Terug naar overzicht
Een voordeel van een boch
Johan Kerstens
, Fietsersbond Amsterdam
21-01-2021 om 18:08
Een voordeel van een bochtstraal van 2m is ontwijfeld dat invoegende fietsers hun snelheid verlagen, maar dat heeft - lijkt me - als nadeel dat de invoegende fietsers meer ruimte (vetergang) nodig hebben en aandacht voor de balans. In de praktijk zal er - als het soepel invoegen gefrustreerd wordt en de mogelijkheid daartoe bestaat (zoals op de bovenste afbeelding) een olifantenpaadje gecreëerd worden met de gewenste bochtstraal. Dan kun je het maar beter in het ontwerp accomoderen (en eventueel de voorrang regelen met haaientanden). En niet te vergeten het zicht van de fietsers op elkaar zo ruim mogelijk maken.
Log in om te reageren
inloggen
Reacties
Kees van Malssen
15-02-2021 om 13:00
Die bochtstraal van 2 meter klinkt leuk, maar betekent meteen dat voor fietsen met een grote draaicirkel, zoals bakfietsen, tandems, fietsen met aanhanger en bepaalde ligfietsen, de rechtsafslaande fietser op de helft van de tegenliggende fietsers terecht komt. Die 5 m draaicirkel is niet voor niets bedacht. Volg die dan ook!
Beoordeel deze reactie
Dick Mastbergen
, Fietsersbond
01-02-2021 om 12:17
Dit begrijpen de ontwerpers helaas nog steeds niet.
Beoordeel deze reactie
Scroll naar boven