Op dit moment houdt de regelgeving de ontwikkeling van bredere auto’s niet tegen. In feite bestaat er geen expliciete maximumbreedte voor personenauto’s, anders dan de maximumbreedte van 255 cm die geldt voor bussen en vrachtwagens. De helft van alle nieuw verkochte personenauto’s is op dit moment breder dan 180 cm, zo blijkt uit onderzoek van
Transport & Environment. Dit is de norm die men in Europa aanhoudt voor de breedte van parkeerplaatsen langs de straat. Auto’s die breder zijn, zoals de zogenoemde Mega SUVs van rond of boven de twee meter breed, staan daardoor met hun wielen op de weg of het voetpad. Daarnaast nemen ze ook op de weg meer ruimte in waardoor bijvoorbeeld fietsers in eenrichtingsstraten in de knel komen.
Met de groeiende populariteit van SUVs zal die trend van steeds bredere auto’s zich vermoedelijk voortzetten. Door de grotere breedte kunnen de voertuigen ook hoger zijn, wat de kans op de dodelijke afloop van een aanrijding met een voetganger of fietser doet toenemen. Transport & Environment, een Europese ngo die campagne voert voor schone mobiliteit, dringt daarom aan op een herziening van de Europese regelgeving voor de afmeting van motorvoertuigen. Ook de verhoging van parkeertarieven zien ze als een mogelijke manier om de trend een halt toe te roepen. In Parijs stemde een meerderheid van de inwoners op 4 februari 2024 in een raadgevend referendum voor een verdriedubbeling van de parkeertarieven voor SUVs van buiten de stad.
Bronnen: Transport&Environment, Volkskrant.