Fietsparkeren bij station Groningen; Zo kan het ook!

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Dirk Ligtermoet - Ligtermoet & Partners
  • Uitgever:Fietsverkeer nr 15, feb. 2007, pag 26-27.
  • Datum:15-02-2007

Realisatie, organisatie en gebruik van het nieuwe Stadsbalkon (verdiepte onbewaakte stalling&met toezicht) bij Station Groningen als schoolvoorbeeld voor Nederland.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Enorme aantallen fietsen bij het station een probleem? Zeker, het is lastig op een goede manier ruimtelijk te verwerken. Dat het toch primair als een succes gezien kan worden, toont Groningen. Realisatie, organisatie en gebruik van het nieuwe Stadsbalkon als schoolvoorbeeld voor Nederland.
    Dubbel grondgebruik was noodzakelijk om alle functies in het krappe stationsgebied kwijt te kunnen. Recht voor het stationsgebouw, op minimale afstand van de perrontoegangen, is een bijzonder plein ontworpen, met daaronder een stalling voor 4150 fietsen: het Stadsbalkon. Kosten ruim 10 miljoen euro. In de herfst van 2006 was het werk grotendeels klaar; het laatste deel van de stalling is in januari 2007 open gegaan. En direct volkomen bezet op de drukste momenten! De laatste tellingen wijzen uit dat er bij het station inmiddels ruim 6.000 fietsen staan, waarvoor diverse rekken her en der (800 plaatsen) en de ‘volledige’ Stadsbalkon-stalling (4150) tezamen al lang niet meer volstaan. De perfecte kwaliteit van onbewaakt stallen lijkt inmiddels ook een merkbaar effect te hebben op de bewaakte stalling.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsparkeren bij station Groningen; Zo kan het ook!

Scroll naar boven