Fietsvoorzieningen vaak sluitpost bij basisscholen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-10-2010

Fietsparkeren is vaak een sluitpost is bij de bouw van basisscholen. En ook de bouwvoorschriften op dit terrein bieden nauwelijks een stimulans om te kiezen voor kwalitatief goede voorzieningen.


'Men heeft er vaak geen verstand van, men heeft er geen interesse in. Als een school moet kiezen gaat de voorkeur vaak uit naar een nieuw klimtoestel in plaats van naar een fietsenrek.' Dat stelt Jan Klaver, voorzitter van het college van deskundigen van de Stichting Fietsparkeur en fabrikant van straatmeubilair.
Behalve de beperkte voorschriften uit het huidige Bouwbesluit zijn er geen wettelijke eisen voor kwaliteit en kwantiteit van fietsparkeervoorzieningen bij basisscholen. Basisscholen krijgen van de gemeente één bedrag, een zogenaamde lumpsum, voor de school en het inrichten van de buitenruimte, inclusief stallingen. In de modelverordening van de VNG voor de huisvesting van basisscholen zijn geen eisen gesteld aan de fietsenstalling.
In de praktijk betekent dat, als een gemeente zelf geen aanvullende eisen stelt, bijvoorbeeld op basis van de Leidraad Fietsparkeren van het CROW, de fietsparkeervoorzieningen gemakkelijk een sluitpost worden. Zo ontbreekt bij veel nieuwbouw een overkapping over de fietsenrekken. In het Bouwbesluit uit 2003 (dat op de nominatie staat om in 2011 te worden vervangen) staat dat bij scholen, afhankelijk van de bezettingsgraad, minimaal 2 procent en maximaal 12,5 procent van het totale gebruiksoppervlak aan stallingsruimte voor fietsen moet worden besteed. Aan de inrichting van deze ruimte worden geen eisen gesteld. Er staat bijvoorbeeld niets over aantallen en kwaliteit van fietsenrekken.
Jan Klaver: ‘Er zijn behoorlijke verschillen tussen scholen. We zien scholen waar de stuurhangsystemen nog steeds worden aangeschaft, dat zijn systemen zonder Fietsparkeur. Maar ik heb net voor een basisschool in Kampen een aantal prachtige kinderfietsenrekken geplaatst. Over het algemeen kun je zeggen dat het fietsparkeren vaak een sluitpost is bij de bouw.'
Volgens een woordvoerder van het ministerie van VROM vervalt het onderwerp stallingsruimte in de opvolger van het huidige Bouwbesluit en ‘wordt het voortaan net als parkeervoorzieningen voor motorvoertuigen geregeld in het kader van de ruimtelijke ordening.’ Hoe dat precies zal worden uitgewerkt, is nog onduidelijk.
Geen normen, maar aanbevelingen voor de fietsvoorzieningen bij basisscholen zijn te vinden in de Leidraad Fietsparkeren van het CROW. Daarin staat bijvoorbeeld de aanbeveling dat er per 100 leerlingen zo’n 30 tot 40 fietsparkeerplaatsen moeten worden gerealiseerd. Deze en andere fietsparkeercijfers worden door het Fietsberaad samen met het CROW verder gespecificeerd (zie tabblad met gerelateerde items).

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsvoorzieningen vaak sluitpost bij basisscholen

Scroll naar boven