Framenummers verplicht bij nieuwe fietsen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:10-07-2008

Alle nieuwe fietsen moeten over twee jaar een uniek framenummer hebben. Dit schrijven minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) en staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.


Volgens de bewindslieden is het invoeren van verplichte framenummers bij nieuwe fietsen is een belangrijk middel om fietsdiefstal tegen te gaan. Een fiets kan geïdentificeerd worden door de antidiefstalchip die Nederlandse fietsfabrikanten bouwen sinds enkele jaren al anti-diefstal chips in. Meestal zat de chip in het slot en die werden bij diefstal nou juist vaak verwijderd. Tegenwoordig worden ook chips in het frame geplaatst waar ze niet eenvoudig te verwijderen zijn. Maar feit blijft dat niet alle fietsen op de markt zijn voorzien van een chip. Daarom is een aanvullend identificatiemiddel nuttig: het verplichte unieke framenummer voor nieuwe fietsen voorziet daarin, aldus BiZa en V&W.
Nederlandse fietsfabrikanten brengen al op vrijwillige basis unieke framenummers aan op een vaste plaats (de zogenoemde RAI-standaard), maar dat geldt bijvoorbeeld niet voor buitenlandse fabrikanten. Voor de fietser heeft het verder nog het voordeel dat zij dankzij dit nummer in het landelijk fietsdiefstal register kunnen controleren of een hen aangeboden fiets wellicht gestolen is. Zonder aanvullende maatregelen duurt het nog 10 tot 15 jaar om het gehele fietsenpark te voorzien van een uniek framenummer. Om dit te bespoedigen, laat minster Ter Horst (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) ook bekijken hoe mensen gestimuleerd kunnen worden om het framenummer vrijwillig aan te laten brengen bij niet-nieuwe fietsen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Framenummers verplicht bij nieuwe fietsen

Scroll naar boven