Grote campagne tegen fietsdiefstal

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:21-05-2008

Op 4 juni geeft minister Ter Horst van BZK het startsein voor een grote publiekscampagne fietsdiefstal. De campagne is bedoeld om het publiek te informeren over de aanpak van de overheid (in samenwerking met private partijen) om het probleem fietsdiefstal tegen te gaan en het publiek te wijzen op haar eigen rol in deze strijd.


Als doelstelling heeft het kabinet geformuleerd dat er in 2010 100.000 minder fietsen worden gestolen ten opzichte van 2006. Toen werden ruim 750.000 fietsen gestolen. Hiervan zijn ruim 120.000 aangiftes bij politie gedaan. 
Met de campagne wil men alle fietseigenaren in Nederland bereiken, met een accent op de bewoners van de grote en middelgrote steden omdat het probleem van fietsdiefstal daar het grootst is. Fietsbezitters moeten ervan worden overtuigd dat de overheid fietsdiefstal serieus aanpakt en dat aangifte doen wel degelijk zin heeft. Fietseigenaren moeten daartoe weten dat hun fiets unieke kenmerken heeft en waar zij deze kenmerken kunnen vinden. En aspirant kopers van tweedehands fietsen zouden het fietsdiefstalregister moeten raadplegen om na te gaan of de fiets van hun voorkeur niet van diefstal afkomstig is.
Binnen de campagne komen 4 boodschappen aan bod: 1. Zet je fiets goed op slot. 2. Ken je fiets (framenummer en/of fietschipnummer). 3. Doe aangifte bij diefstal. 4. Koop geen gesloten fiets.
De landelijke publiekscampagne bedient zich onder meer advertenties in gratis dagbladen Metro en De Pers en in de lokale huis-aan-huis bladen en banners op websites als Marktplaats. In 20 grote steden in Nederland wordt een fietsdiefstalevenement georganiseerd. Gedurende het evenement zullen de fietsen in fietsstallingen worden behangen met stuurhangers waarop de unieke kenmerken van de fiets kunnen worden ingevuld.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Grote campagne tegen fietsdiefstal

Scroll naar boven