Gezondheid centraal in Oostenrijkse Masterplan Fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:02-08-2006

In Oostenrijk is de hernieuwde belangstelling voor de fiets in het kader van milieu en gezondheid aanleiding om een Masterplan Fiets op te stellen. Centraal staat de vermindering van CO2, NOx, fijnstof, geluidhinder en verbetering van de gezondheid.


In Oostenrijk is de hernieuwde belangstelling voor de fiets in het kader van milieu en gezondheid aanleiding om een Masterplan Fiets op te stellen. Centraal staat de vermindering van CO2, NOx, fijnstof, geluidhinder en verbetering van de gezondheid.

In ons land ligt het Masterplan Fiets al weer een aantal jaren achter ons. Bevordering van het fietsgebruik om congestie te verminder was toen een belangrijk thema. In het Oostenrijkse Masterplan staat de volksgezondheid centraal. Dat doel kan vooral bereikt worden door het aantal korte autoritten terug te dringen ten gunste van de fiets. Daarvoor moet beter worden samengewerkt tussen de verschillende actoren, moet de fietsinfrastructuur beter en veiliger worden en moeten thema's als mobiliteitsmanagement en de overstap op het ov meer aandacht krijgen.
Het plan voorziet in 17 concrete maatregelen. Die vari�ren van het opzetten van een landelijke organisatie om fietsmaatregelen te co�rdineren, tot meer fietsverhuursystemen en fiscale maatregelen om fietsers te bevoordelen.
Het aandeel van de fiets varieert in Oostenrijk al naar gelang de stad of regio. In Salzburg is het fietsaandeel 16%, in Wenen 3%. Doelstelling is om landelijk op 13% te komen, in de grote steden op 16%. Dat zou 30 tot 85 duizend ton drijfgas schelen, 100 tot 270 duizend ton CO2 en 270 tot 780 ton NOx. En '- met de nodige slagen om de arm - zou 165 miloen euro per jaar worden bespaard aan kosten in de gezondheidszorg.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Gezondheid centraal in Oostenrijkse Masterplan Fiets

Scroll naar boven