Gratis bus in Eindhoven trekt vooral automobilisten

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:03-03-2008

De gratis bus tijdens koopdagen trekt&vooral automobilisten, maar ook fietsers.&Dat blijkt uit een evaluatie van de proef met de gratis bus tijdens de drukke decemberdagen in Eindhoven. Tijdens de piekperiode kregen de bussen ruim 15% meer passagiers te verwerken. Een kwart van de nieuwe buspassagiers zou op de fiets zijn gegaan als ze wel hadden moeten betalen.


Tijdens de bezoekpieken (vier dagen en drie koopavonden voor de kerst) was de bus in Eindhoven voor iedereen gratis, zodat het centrum van de stad makkelijk bereikbaar was. In die periode is op vijf momenten een enquête afgenomen onder de busreizigers (1.460 enquêtes). Daaruit blijkt ondermeer dat deze actie extra reizigers heeft opgeleverd, waarvan een deel normaal gesproken (vrijwel) nooit met de bus reist. Ook heeft een aantal busreizigers bewust de auto of de fiets laten staan of was anders niet de deur uitgegaan.
Tijdens de piekperiode kregen de bussen ruim 15% meer passagiers te verwerken, waardoor op een aantal momenten extra bussen en personeel werden ingezet. Ongeveer de helft van de nieuwe reizigers zou met de auto naar de stad gegaan zijn als ze wel hadden moeten betalen voor de bus. Een kwart van de extra passagiers zou anders op de fiets gegaan zijn en nog eens een kwart zou anders thuis gebleven zijn. Tijdens de actiedagen was het nat, guur en erg koud. De fiets was voor veel mensen dan ook geen aantrekkelijk alternatief.
Uit de enquête bleek overigens ook dat ongeveer de helft van de busreizigers wist dat de bus gratis was. Busreizigers die in Eindhoven wonen, waren wat vaker op de hoogte (55% bekendheid), dan de mensen van buiten de stad (47%). De zondag voor kerst waren de busreizigers het beste op de hoogte (78% bekendheid). 

Ouderen en kinderen
Ook de proef met 65-plussers en kinderen tot 12 jaar - die sinds vorige jaar maart gratis mogen reizen - heeft vooral invloed op het autogebruik en minder op het fietsgebruik. Voor de proef werden begin vorig jaar 55.000 gratis buspassen uitgezet, 35.000 voor de ouderen, 20.000 voor de kinderen. Met een enquête onder beide doelgroepen is de invloed van de gratis bus vastgesteld. Het busgebruik van zowel de ouderen als de kinderen nam met ongeveer 50 procent toe. Dat wil zeggen 1.000 tot 1.400 extra busritten per dag. Ongeveer 10 procent van de extra busritten is ten koste gegaan van fietsverplaatsingen.

Bijna de helft van de kinderen en ongeveer een kwart van de ouderen maakt volgens de enquête nooit gebruik van de mogelijkheid om gratis met de bus te gaan. Kanttekening bij de gebruikscijfers is dat de respons op de enquête beperkt is. De belangrijkste redenen om nooit met de gratis bus te gaan zijn voor de (ouders van) kinderen: 47 % gaat liever met de auto; 44 % liever met de fiets en 33% vindt het bezwaarlijk dat volwassen begeleiders wel moeten betalen (men mocht meerdere antwoorden invullen). Bij 65-plussen worden de volgende redenen gegeven om nooit gebruik te maken van de gratis bus: 34 % gaat liever met de auto, 29% gaat liever met de fiets en voor 36% zijn de lichamelijke beperkingen te groot om gebruik te maken van de gratis bus. Bijna alle repondenten zijn overigens (zeer) positief over het initiatief.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Gratis bus in Eindhoven trekt vooral automobilisten

Scroll naar boven