Jaarlijks 487 miljoen euro voor de fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:17-05-2010

De fietsinvesteringen van alle overheden samen bedragen tenminste € 487 miljoen per jaar waarvan € 77 miljoen te maken heeft met de uitvoering van de bedrijfsfietsregeling. Het grootste deel van de resterende € 410 miljoen, 306 miljoen, wordt uitgegeven door de gemeenten. Dit schrijft minister Eurlings in de brief aan de Kamer. In die brief reageert hij op de suggesties die CDA-kamerlid Atsma deed in zijn initiatiefnota Fiets. Volgens Eurlings wordt een aantal van Atsma's sugge


Zo stimuleert V&W fietsen naar het werk al door bijdragen te leveren aan de totstandkoming van goede regionale fietsroutes. 'Met het verbeteren van deze routes kan op de betreffende trajecten een overstap van auto naar fiets tot zo’n 5% worden bereikt', aldus stelt Eurlings. Het verbeteren van fietsenstallingen rond bedrijfsterreinen is vooral een taak van de bedrijven zelf. En aanpassing van de kilometervergoeding of de bedrijfsfietsregeling zoals Atsma suggereerde zit er wegens de kosten of te verwachten effecten niet in, zo stelt de minister.
Als het gaat om promotiecampagnes verwijst Eurlings naar de rijksbijdrage in de campagne Heel Nederland Fietst. Een wedstrijd voor bedrijfsfietsen, de invoering van fietsmiles of de aanleg van verkeerstuinen acht Eurlings geen taak voor V&W. Ook extra ondersteuning van de campagne Fietsen Scoort valt niet te verwachten. Weliswaar blijkt dat door deelname aan de campagne meer mensen zijn gaan voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen, het aantal nieuwe fietsers is zeer beperkt, zo constateert Eurlings.
Het voorstel om de ov-studentenkaart aan te passen is volgens Eurlings niet de aangewezen manier om het fietsgebruik van studenten te bevorderen. De ov-studentenkaart is momenteel geldig voor het hele openbaar vervoer. 'Keuzemogelijkheden passen niet in het systeem. Het huidige contract zou moeten worden aangepast en er zouden contracten moeten worden afgesloten met alle fietsenstallingen in Nederland. Dat vergt veel inzet en hoge kosten. Hetzelfde geldt voor een combinatie met de OV-fiets.' En zo verwijst Eurlings ook veel andere suggesties van Atsma door naar andere partijen. Korting op de verzekeringspremie is een zaak van de zorgverzekeraars, de elektrische fiets in de WMO/AWBZ is aan de gemeenten en fietsen meenemen in de trein aan de NS.
Wel komt zoals eerder bekend gemaakt de fietsenberging verplicht in het Bouwbesluit. Het Bouwbesluit wordt in 2010 samen met het Gebruiksbesluit tot één AmvB gevormd. De verplichte berging bij nieuwbouwwoningen zal daarin worden opgenomen. De verwachte publicatie in het Staatsblad van deze AMvB is in september 2010.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Jaarlijks 487 miljoen euro voor de fiets

Scroll naar boven