CDA vraagt om tandje extra

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:01-12-2008

'Fietsen in Nederland…een tandje erbij', zo heet de initiatiefnota van CDA-kamerlid Joop Atsma. In de nota doet Atsma een groot aantal suggesties om het fietsen te bevorderen, variërend van een laag btw voor fietsenstallingen tot en met het aanbrengen van windschermen en het invoeren van een fiscale vergoeding voor fietsers.


Atsma benadrukt in de nota de voordelen van de fiets. Fietsen is gezond, fietsen vermindert de files en fietsen draagt bij aan de verkeersveiligheid.
Om dat laatste argument kracht bij te zetten verwijst Atsma naar Deens onderzoek waaruit zou blijken dat in gemeenten waar meer gefietst wordt, het risico op een fietsongeval kleiner is dan in een gemeente waar minder gefietst wordt.

Meer milieuwinst dan hybride auto
Fietsen levert ook een positieve bijdrage aan het milieu. Atsma vindt dat het stimuleren van het fietsgebruik meer oplevert dan het subsidiëren van hybride auto's. Daarop wordt momenteel een belastingvoordeel van zesduizend euro gegeven. 'Om met deze aanpak eenzelfde reductie te realiseren als met de korte ritten op de fiets, moeten er in Nederland 3,7 miljoen van deze hybride auto's rondrijden. Dat komt neer op de helft van het Nederlandse wagenpark. De kosten van een dergelijke vergroening van het wagenpark zouden maar liefst 22 miljard euro bedragen. Het geld dat wordt besteed aan het subsidiëren van hybride auto’s kan deels anders en vooral effectiever ingezet worden, bijvoorbeeld door het stimuleren van fietsgebruik. Dat geeft meer milieuwinst per uitgegeven belastingeuro', aldus de CDA-nota.

Scheve verhouding tussen fiets- en auto-infrastructuur
In Nederland wordt in verhouding vele malen meer geïnvesteerd in de auto-infrastructuur dan in fietsvoorzieningen. Kijkend naar het grote aantal fietsende weggebruikers lijkt de balans zoek, zo stelt Atsma verder.
In de Nota Mobiliteitsaanpak wordt slechts dertig miljoen euro extra uitgetrokken, maar alleen al voor het acute stallingstekort bij de stations is volgens Atsma minimaal zestig miljoen euro extra nodig. Het opknappen van een tiental woon-werkroutes kost bovendien minstens honderd miljoen euro. 'Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geeft nog steeds te weinig prioriteit aan concrete projecten die het fietsgedrag kunnen beïnvloeden' , vindt Atsma.

Odense als voorbeeld
Dat er nog veel te winnen valt, leidt Atsma onder af uit de ervaringen die zijn opgedaan in het Deense Odense. Nadat een groot aantal fietsmaatregelen werd doorgevoerd, steeg het fietsgebruik in korte tijd met 15 procent.
Atsma doet in de nota 45 suggesties en aanbevelingen om het fietsgebruik te stimuleren. Een greep:
- Het Rijk moet zorgen voor een betere bereikbaarheid van bedrijfsterreinen buiten de stad. En in het program van eisen voor het opknappen van bedrijfsterreinen moet aandacht worden besteed aan fietsvoorzieningen.
- Er moeten windwerende elementen op bruggen en viaducten worden geplaatst.
- Voor fietsen van en naar het werk moet een fiscale vergoeding van negentien eurocent per kilometer beschikbaar zijn.
- Er moet een onderzoek komen naar verhoging van het bedrag dat geldt voor de bedrijfsfietsenregeling (nu 749 euro).
- Campagnes op regionaal - en rijkniveau moeten het woon-werkfietsen en het fietsen voor de gezondheid benadrukken.
- Kinderen moeten weer met de fiets naar school gaan. Goede fietsenstallingen en de aanpak van knelpunten op schoolroutes dragen daaraan bij.
- Fietsen door studenten kan worden bevorderd door een pilot met de OV-studentenkaart waarbij studenten de mogelijkheid krijgen om het gebruik van het stedelijk openbaar vervoer in te ruilen voor een abonnement op de fietsenstallingen in de stad.
- Gemeenten moeten landbouwverkeer op fietsroutes zoveel mogelijk weren.
- Premiekorting op aanvullende zorgverzekeringen zou gestimuleerd moeten worden als blijkt dat mensen minimaal de helft van hun woon-werkverkeer per fiets afleggen.
- Visueel gehandicapten zijn gebaat bij het verbeteren van de zichtbaarheid van de fietspaden.
- Investeer in de aanleg van FietsFlitspaden, te beginnen met de filegevoelige gebieden.
- Fietslessen moeten een vast onderdeel uitmaken van de inburgering.
- Het btw-tarief voor reparaties en stallen van de fiets kan omlaag.

Atsma hoopt tenslotte dat de nota aanleiding zal zijn voor een integrale rijksnota over het fietsbeleid, met structurele aandacht voor de fiets en het fietsen op alle departementen.

Relevantie

Scroll naar boven