Klimaatverandering heeft invloed op fietsgebruik

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:09-12-2014

In 2050 fietsen we in de winter wat meer, in de zomer wat minder. Dat is de conclusie van&& een promotie-onderzoek van Lars Böcker aan de Universiteit Utrecht.


Böcker selecteerde uit de afgelopen decennia vier seizoenen die representatief zijn voor het huidige klimaat en vier seizoenen die wat betreft temperatuur en neerslagpatroon in lijn liggen met de KNMI-verwachtingen voor 2050. Een vergelijking van mobiliteitspatronen leert volgens Böcker dat de klimaatverandering een effect heeft op mobiliteitspatronen. In de Randstad zal over de gehele linie vaker en verder gefietst worden. Dit gaat met name ten koste van het autogebruik.

Er bestaan duidelijke verschillen tussen de seizoenen. Het fietsgebruik stijgt vooral in mildere en enigszins nattere winters van 2050. In het zomerseizoen treedt het omgekeerde effect op. Want ook nu al fietsen mensen minder als het boven de 24 graden is, zo vond Böcker. En de warmere zomers in combinatie met extreme regenval maakt het in 2050 in de zomer dus minder aantrekkelijk om te fietsen en te wandelen. Het gebruik van de auto neemt hierdoor in de zomer toe.

Door deze tegengestelde seizoenstrends worden de seizoensverschillen in vervoermiddelgebruik zoals we die nu kennen in (meer fietsen en lopen in de zomer ten opzichte van de winter) enigszins afgevlakt.

Böcker stelt dat gemeenten er goed aan doen om bij de aanleg van fietsinfrastructuur nu al rekening te houden met een mogelijke toename van fietsgebruik als de huidige klimaatverandering doorzet. Stedelijk ontwerpers kunnen bijvoorbeeld zorgen voor betere beschutting van wandelaars en fietsers. ‘Zorg voor verkoeling met bedekkend groen en voor beschutting tegen regen en wind met overkappingen of windschermen’, zo raadt Böcker aan. Hij adviseert verkeerskundigen verderbij het analyseren van vervoerstrends, bijvoorbeeld bij het evalueren van het gebruik van fietsinfrastructuur, te corrigeren voor korte termijn weerschommelingen die een significante invloed uitoefenen op vervoermiddelkeuzen.

Klik hier voor meer informatie (o.a. een filmpje van het onderzoek en een Nederlandse samenvatting van het proefschrift).

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Klimaatverandering heeft invloed op fietsgebruik

Scroll naar boven