Korte ritten. De toegevoegde waarde van communicatie

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Roger Gelissen, Elles Janssen
  • Uitgever:Rescon
  • Datum:04-10-2007

Evaluatierapport over campagnes om het fietsgebruik te bevorderen&in Venlo (woon-winkelverkeer) en Tilburg (woon-schoolverkeer).


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het doel van dit project was inzicht te krijgen in de toegevoegde waarde van communicatie bij de bevordering van fietsgebruik op korte afstanden. Daartoe zijn in dit project twee zeer verschillende campagnes uitgevoerd. In de gemeente Venlo is getracht het fietsgebruik bij het winkelend publiek te bevorderen. De gemeente Tilburg heeft ervoor gekozen het autogebruik onder ouders bij het naar school brengen en halen van hun kinderen te ontmoedigen ten gunste van de fiets. Beide campagnes zijn qua uitvoering niet vlekkeloos verlopen. Door een betere voorbereiding hadden beide campagnes beter van de grond kunnen komen, met meer draagvlak van lokale partijen.
    De campagne in Venlo heeft niet het gewenste effect gehad. Het bereik van de campagne was voldoende groot (49%) en de waardering was overwegend positief, maar in termen van gedragsverandering heeft de campagne geen resultaten geboekt. In Tilburg heeft de campagne daarentegen wel een wezenlijk effect opgeleverd: het aantal verplaatsingen met de auto is met 17% afgenomen.
    De eerste en voornaamste eindconclusie van dit project is derhalve dat het wel degelijk mogelijk is om door middel van een communicatiecampagne het verplaatsingsgedrag van mensen te beïnvloeden. Tegelijkertijd is het duidelijk dat deze effectiviteit allerminst vanzelfsprekend is. Vergelijkenderwijs heeft de Tilburgse campagne niet alleen de voordelen van fietsen benadrukt, maar ook de bezwaren die autogebruik met zich meebrengt, in het bijzonder de onveilige situaties die gecreëerd worden door ouders die hun kind met de auto naar school brengen en halen. Hierdoor wordt een sterk appèl op de ouders gedaan om medeverantwoordelijkheid te dragen voor de veiligheid van hun kinderen rond de school.
    Vergeleken met de campagne in Venlo heeft de Tilburgse campagne de oplossing van een concreet probleem centraal gesteld. Dit was bovendien een probleem dat door ouders belangrijk wordt gevonden en waarvoor zij zichzelf medeverantwoordelijk vinden. In Tilburg is derhalve meer ingespeeld op een sociale norm (bij zowel de ouders als de kinderen) dan in Venlo. Doordat ouders vaak onderling contact hebben kan een vorm van sociale controle ontstaan. Een indicatie hiervoor is dat veel ouders met andere ouders over het onderwerp hebben gesproken. Ook heeft de Tilburgse campagne kinderen aangemoedigd hun ouders bij de activiteiten te betrekken door de vele competitieve elementen in de campagne (stickeractie, fotowedstrijd, wedstrijd mooist versierde fiets).

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Korte ritten. De toegevoegde waarde van communicatie

Scroll naar boven