Dit blijkt uit Mobiliteitsbalans 2013, uitgebracht door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
Door de bevolkingsgroei is het aantal fietskilometers met circa 5 procent gegroeid, de groei van het aantal fietskilometers per persoon (omdat mensen vaker en verder fietsen) zorgt voor een stijging met circa 9 procent.
Vooral ouderen hebben meer fietskilometers afgelegd doordat er meer ouderen kwamen, maar ook doordat ze per persoon meer zijn gaan fietsen.
Verder zijn de reisafstanden per fietsverplaatsing toegenomen. Dat geldt voor alle leeftijdsgroepen, maar ook weer voor ouderen in het bijzonder.
Het heeft te maken met de schaalvergroting van voorzieningen, het uitdijen van het stedelijk gebied en de opkomst van de e-fiets, aldus het KiM.
Het KiM constateert verder dat het toegenomen fietsgebruik onder 50-plussers ook samenhangt de toegenomen arbeidsparticipatie van vrouwen. Die gebruiken de fiets vaker. Vooral 40-plusser fietsen verder, naar het werk.
Het aantal fietskilometers nam tussen 2000 en 2012 met 14% toe. De grafiek geeft een overzicht van de redenen (bron: KiM).

