Meer ouderen, ander fietsgebruik

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:20-02-2007
De vergrijzing heeft slechts beperkte invloed op het fietsgebruik. De gemiddelde Nederlander maakt in 2025 ongeveer 3,1% minder fietsverplaatsingen dan in 2005. De bevolkingsgroei zorgt ervoor dat het aantal fietsverplaatsingen in Nederland per saldo toch met 2,6% stijgt.

De vergrijzing heeft slechts beperkte invloed op het fietsgebruik. De gemiddelde Nederlander maakt in 2025 ongeveer 3,1% minder fietsverplaatsingen dan in 2005. De bevolkingsgroei zorgt ervoor dat het aantal fietsverplaatsingen in Nederland per saldo toch met 2,6%stijgt.

Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Goudappel Coffeng in opdracht van het Fietsberaad. Externe effecten zoals verandering in beleid of weer, zullen waarschijnlijk meer invloed hebben dan de demografische effecten, zo verwacht het Fietsberaad.
De gemiddelde afname van het fietsgebruik per persoon is ook per gemeente berekend. Bij de meeste gemeenten is een beperkte afname te zien van 2,5 tot 7,5% in twintig jaar. In veel grotere steden is er nauwelijks sprake van een verschuiving. De inwoners van bijvoorbeeld Groningen, Leeuwarden, Assen, Zwolle en Enschede blijven gemiddeld evenveel fietsen. De grootste afname doet zich voor in kleinere gemeenten in Noord-Brabant, Limburg en de kop van Noord-Holland. Ook in deze gebieden ondervindt het fietsgebruik in de steden (Tilburg, Den Bosch, Eindhoven, Maastricht en Heerlen) nauwelijks negatieve gevolgen van de vergrijzing.
In gemeenten waar nu al weinig gefietst wordt, krimpt het aantal fietsers gemiddeld iets meer (-4,8%) dan in gemeenten met een hoog fietsgebruik (-2,6%).
De verschillen tussen gemeenten blijven onverminderd groot. Inwoners van typische 'fietsbeleidsmakers gemeenten' maken in 2025 (net als in 2005) ruim drie keer zoveel fietsverplaatsingen als inwoners van gemeenten met een laag fietsgebruik. Het voorspelde demografische effect van ruim 3% valt dus in het niet bij de verschillen tussen gemeenten zoals die er nu al in grote mate zijn: 300% verschil in aantal fietsverplaatsingen per inwoner tussen de meest extreme gemeenten. Dit geeft volgens het Fietsberaad aan dat er genoeg speelruimte is om de effecten van de vergrijzing te compenseren met fietsvriendelijk beleid.

Becijferd is verder dat het aantal fietsverplaatsingen van ouderen stijgt met 50%. Nu wordt 12% van de fietsverplaatsingen door 65-plussers gemaakt, straks 18%. Als de omstandigheden gelijk blijven zal het aantal ernstige fietsslachtoffers met zo'n 10% stijgen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Meer ouderen, ander fietsgebruik

Scroll naar boven