Focus op veiligheid oudere fietser

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:07-05-2010

Het aantal gewonden in het verkeer neemt sinds 2000 niet of nauwelijks af. Dat wordt met name veroorzaakt door een stijging van het aantal fietsgewonden, waarbij het vooral gaat om enkelvoudige fietsongevallen en fiets-fietsongevallen. Een en ander hangt samen met de stijging van het fietsgebruik onder ouderen.


Dit schrijft minister Eurlings aan de Kamer. SWOV, Stichting Consument en Veiligheid en de Dienst Verkeer en Scheepvaart hebben een analyse gemaakt waarin de trend rondom verkeersgewonden verklaard wordt. De stijging van het aantal fietsongevallen hangt samen met de vergrijzing waardoor het fietsgebruik onder ouderen sterk is gestegen. Het risico van ouderen op de fiets is licht hoger dan bij andere leeftijdsgroepen.
Uit de analyse blijkt dat bij ongeveer de helft van de enkelvoudige fietsongevallen de infrastructuur een substantiële rol speelt. Het vooral aan provincie en gemeenten om dit aan te pakken, aldus Eurlings. Eurlings wil daarom kennis over infrastructuurmaatregelen ter voorkoming van oversteekongevallen en enkelvoudige fietsongevallen bij de decentrale partners onder de aandacht te brengen met publicaties via het KPVV en het Fietsberaad.
Daarnaast zal fietsveiligheid speciale aandacht krijgen in het gezamenlijk Actieprogramma Verkeersveiligheid 2011-2012, dat dit jaar komt.
De SWOV werkt aan aanvullende informatie over ongevalskenmerken als leeftijd, ernst letsel en geslacht, zowel nationaal als regionaal niveau. De informatie zal worden gebruikt om de decentrale overheden handvatten te bieden om te komen tot een regionale probleemanalyse en –aanpak. Door het aantal verkeersgewonden uit te splitsen naar wegbeheerder kan het probleembesef worden vergroot en kunnen gerichte maatregelen in gang worden gezet, aldus Eurlings.
De aandacht voor de oudere fietsers zal zich naast bescherming vooral op voorlichting, educatie en ondersteuning moeten richten, vindt Eurlings. Een ideeënprijsvraag ‘Blijf Veilig Mobiel Fiets’ moet binnenkort ideeën voor een betere ouderen-fiets opleveren. Ook worden Fietsinformatiedagen voor senioren georganiseerd waarbij, naast kennis over nieuwe regelgeving in het verkeer, het testen van zintuigen, fiets- en verkeersvaardigheden en fietsaanpassingen aan bod komen.
Omdat juist bij ouderen de visuele functie verslechtert kunnen ook maatregelen ter bevordering van de herkenbaarheid van fietspaden en paaltjes enkelvoudige fietsongevallen terugdringen. Daarom is een onderzoek gestart naar de herkenbaarheid fietspaden voor slechtzienden.
Ook bij kinderen zijn ongevallen vaak eenzijdig. De meeste letsels bij kinderen onder de 10 jaar ontstaan door vallen: 80% bij 0 tot 4 jaar, 76% bij 5 tot 9 jaar. Daarom zal V&W de fietshelmproef van de Provincie Zeeland actief gaan monitoren.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Focus op veiligheid oudere fietser

Scroll naar boven