Sinds de jaren negentig hebben de knooppuntnetwerken zich als een olievlek uitgebreid over Nederland en België. Uit een representatief onderzoek van de ANWB uit 2001 bleek dat 81 procent van de ondervraagden het systeem als goed of zeer goed bestempelde. Een marktonderzoek in Limburg (2004) bevestigde die uitkomst nog eens. Voor bestuurders van gemeenten en provincies spelen ook andere argumenten. Hoewel het maken van een netwerk al gauw een half tot een heel miljoen kost, levert het de regio veel op. De economische spin-off in Nederlands Limburg werd geschat op 13 miljoen euro per jaar.
De meest gehoorde kritiek gaat over het verdwijnen van de zogenaamde thematische routes, vaak bewegwijzerd met zeskantige bordjes (ook wel ANWB-routes genoemd). Eigenlijk moet je niet spreken van het verdwijnen van de themaroutes. Ze zijn namelijk in veel gevallen nog steeds te fietsen via een bepaalde route langs het knooppuntnetwerk, beschreven in een gids van de ANWB of in een folder van de VVV. Alleen de vertrouwde zeskantige bordjes staan er niet meer. Dat er gehakt moet worden in het bordenwoud is in ieder geval bestuurders en landschapbeheerders wel duidelijk. Het Landelijk Fietsplatform heeft daarom vorig jaar in de nota Regionale netwerken een soort snoeiplan opgesteld. Dat houdt in: verder gaan met het weghalen van de bordjes van thematische routes. Ook de bordjes van allerlei gelegenheidsfietstochten kunnen weg. Wat wel behouden blijft, aldus deze nota, zijn de bordjes van de gewone fietsbewegwijzering en de regio-overschrijdende LF-routes.
Zo ontstaat er voor de recreatieve fietser een duidelijk beeld: overal een fietsknooppuntnetwerk met daarnaast de LF-routes en enkele klassiekers (zoals de Elfstedenroute of de Zuiderzeeroute). Verder een uitpuilende VVV-etalage met themaroutes, seizoensroutes en andere gelegenheidsfietsroutes die gebruik maken van het knooppuntennetwerk.
Maar nu al blijken er scheurtjes in dit beeld te zitten. Het is niet zeker dat er overal een knooppuntnetwerk komt. Flevoland en Groningen bijvoorbeeld hebben geen plannen. Drenthe is ook een dissident. En dan zijn er regio’s als de Achterhoek en de Betuwe die veel verwachten van de ontwikkelen rond GPS.