Overzicht van de knooppuntennetwerken die in Nederland inmiddels zijn of worden gerealiseerd.
Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)
Een overzicht van Fietsrouteknooppuntennetwerken, gemaakt door de Fietsersbond, afdeling Maastricht. Limburg is al lang geleden bedekt met knooppunten. Ondertussen rukken de netwerken in gestaag tempo op naar het westen, noorden én zuiden!
&Het recreatieve fietsen had de afgelopen tien jaar de wind mee. Heel Nederland werd voorzien van knooppuntnetwerken, fietsrouteplanners kwamen beschikbaar en met de komst van de elektrische fiets lijkt er nog nooit zoveel belangstelling te zijn voor een rondje plezierfietsen. Maar er zijn ook zorgen. Overheden hebben te weinig oog voor barrièrevorming en de verbindingen tussen stad en buitengebied.
De eenvoudige manier van routes plannen, de mooie routes en het feit dat je nooit de weg kwijtraakt zijn de belangrijkste redenen voor het gebruik van een fietsroutenetwerk. Een kwart van de Nederlanders van 16 jaar of ouder heeft één of meerdere keren op een fietsroutenetwerk in Nederland of in het buitenland gefietst. Dit blijkt uit een onderzoek van het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme.
Sinds de lancering van het fietsknooppuntensysteem in 1995 in Belgisch Limburg is het recreatief fietsen opgebloeid. Tal van andere regio&'s en provincies namen het succesvolle systeem over.
De knooppuntnetwerken zijn bezig aan een onweerstaanbare opmars door Nederland en België. Het systeem heeft grote voordelen, maar fietsers moeten niet gehecht zijn aan de bordjes van de themaroutes. Want die verdwijnen.
Handreiking van SLF over de voor- en nadelen van knooppunt-bewegwijzering, met aanbevelingen en stappenplan.
Informatieblad van SLF over de kenmerken en voor- en nadelen van een bewegwijzering via het knooppuntsysteem.