Kernresultaten
- Het aantal convenantpartners is gegroeid van 22 naar meer dan 100. Het aantal
werknemers dat wordt bereikt met de activiteiten van Offensief Bereikbaarheid is meer
dan verdubbeld.
- Het aantal spitskilometers van werknemers die de auto gebruiken voor het woonwerkverkeer is dankzij mobiliteitsmanagementmaatregelen gedaald met 12,3%. Het totale aantal kilometers is gedaald met 5%; het aandeel spitskilometers met 7,5%.
Maatregelen ter bevordering van het gebruik van de fiets, flexibel werken (naar tijd en
plaats), beperking van de noodzaak van het gebruik van de auto, SLIM Prijzen en
stimulering door het management, zijn effectief gebleken.
- De autonome ontwikkelingen (zoals stijging van de brandstofprijzen, de economische recessie, en veranderingen van woonlocatie en inkomen) droegen veel minder bij aan de ontwikkeling van de mobiliteit. Ze leidden tot een verdere daling van het aantal spitskilometers, met 0,9%, een daling van het aantal autokilometers, met 0,5%, en een daling van het spitsaandeel, met 3,4%.
- De maatregelen hebben geleid tot een daling van het aantal voertuigverliesuren met
11% op het hoofdwegennet (HWN) en een niet becijferbare daling op het onderliggend
wegennet (OWN). Daarmee zijn reistijdbesparingen gerealiseerd ter waarde van
minimaal 1,8 miljoen euro per jaar (indicatief).
De uitkomsten laten zien dat de actieve deelname van werkgevers aan
mobiliteitsmanagement een forse bijdrage heeft geleverd aan de realisatie van de
doelstelling van Offensief Bereikbaarheid. Voortzetting van de acties, nieuwe
werknemers/organisaties erbij betrekken en bestaande deelnemers blijven motiveren, zijn nodig om de resultaten te behouden en versterken.