Dossier Mobiliteitsmanagement

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Ron Hendriks
  • Uitgever:Fietsverkeer 32
  • Datum:20-05-2013

Fietsprojecten zijn populair als het gaat om mobiliteitsmanagement.&De deskundigen zijn van mening dat ze ook effectief zijn, als je tenminste de doelgroep goed in het oog houdt. Met name projecten rond de elektrische fiets leveren sprekende resultaten op.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • In een tijd waarin de gemeentelijke verkeersbudgetten drastisch krimpen, lijkt mobiliteitsmanagement meer dan ooit een geschikte optie om de bereikbaarheid te verbeteren. Een werknemer op de fiets scheelt immers een plek in de file. En een plaats op het parkeerterrein. Bovendien kan het geen kwaad in het kader van het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-gezicht van het bedrijf. Vandaar dat fietsprojecten vaak enthousiast ter hand worden genomen. Maar zet dat ook zoden aan de dijk? Het antwoord is dat we dat eigenlijk nog niet precies weten maar dat het wel heel waarschijnlijk is dat de fiets een relatief goedkope en effectieve 'maatregel' kan zijn in het kader mobiliteitsmanagement.
    Daarvoor zijn verschillende aanwijzingen. Enerzijds de resultaten van enkele wetenschappelijke studies en anderzijds de praktijkervaringen in het veld. Zo blijkt uit onderzoeken in de regio's Arnhem-Nijmegen en Haaglanden dat een gericht pakket aan fietsbevorderende maatregelen, waaronder fietsvoorzieningen op het werk maar ook gericht parkeerbeleid, tot een afname leidt van spitskilometers met de auto. En als je de woonlocaties van werknemers die op fietsafstand van een bedrijf wonen op een kaart zet, is goed te zien dat er vaak nog veel mogelijkheden zijn om het fietsen te bevorderen.
    Ook de mobiliteitsmakelaars die in verschillende regio's actief zijn geloven duidelijk in de fiets als het gaat om mobiliteitsmanagement. Maar dat vraagt wel maatwerk. Succes is afhankelijk van een goede kennis van doelgroep, de locatie, het type bedrijf, enzovoort. Je moet kijken wat er bij de bedrijfscultuur past. Een voorbeeld is het inzetten van houten deelfietsen voor de Amsterdamse Zuidas. Met zo'n houten fiets maak je immers een statement.
    Over de motieven die het beste aanslaan om de automobilist op de fiets te krijgen, is overigens ook nog veel niet duidelijk. Gezondheid wordt vaak genoemd, maar ook helpt het als de autobereikbaarheid lastig is of - door het parkeren te beperken - wordt gemaakt.
    Wat we bij veel mobiliteitscampagnes terugzien is de elektrische fiets. Als er één maatregel met bewezen succes is, dan is het wel de e-fiets. Dat geldt trouwens niet alleen voor het woon-werkverkeer. Ook voor andere doelgroepen, zoals ouderen of schoolgaande jeugd, is de potentie groot.

    Inhoud dossier:

    • Mobiliteitsmanagement helpt fietser in het zadel
    • Twee procent minder autokilometers in de spits dankzij de fiets
    • Gezondheidsargument belangrijker dan fietsenstalling?
    • Houten deelfietsen: typisch Zuidas
    • Mobiliteitsmakelaars over de fiets
    • Tips en tools
    • Park en Bike
    • Nachtnet Zoetermeer
    • De elektrische fiets als killer app?
    • Veel belangstelling voor beloningssysteem bij Medisch Spectrum Twente

Relevantie

Scroll naar boven