Onderzoek veiligheid fietsers Zeeuwse rotondes

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Joep Stortelder, Floris Visser van Groen Licht Verkeersadvies (onderzoek), Willy Sweers - Ligtermoet en Partners (reactie)
  • Uitgever:Fietsberaad
  • Datum:11-02-2010

Onderzoek van Groen Licht Verkeersadvies&naar de veiligheid van&rotondes in Zeeland. In het document is ook een reactie opgenomen van een expert over de kwaliteit van het onderzoek.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • In dit document is het onderzoek van Groen Licht Verkeersadvies naar de veiligheid van rotondes in Zeeland opgenomen samen met de reactie van een expert. Hieronder de korte samenvattingen van het onderzoek en de reactie.

    Samenvatting: Onderzoek van Groen Licht Verkeersadviezen over fietsongevallen op Zeeuwse rotonde.

    Op de Zeeuwse rotondes kunnen met generieke maatregelen 6 verkeersslachtoffers per jaar worden bespaard, als er althans voldoende ruimte aanwezig is om de gewenste maatregelen te treffen. In perspectief van alle slachtoffers die in het Zeeuwse verkeer vallen, is dat 1,7%. Dat is een bescheiden bijdrage, maar gerealiseerd dient te worden dat tussen de Zeeuwse rotondes zich een specifieke groep onveilige rotondes bevindt. Onveiliger zelfs dan gemiddelde functioneel soortgelijke kruispunten elders in Zeeland. De meeste winst kan worden geboekt door fietsers uít de voorrang te halen. Bij rotondes waar reeds fietspaden aanwezig zijn, is dit relatief simpel - zij het dat er niet altijd ruimte aanwezig is om de fietspaden uit te buigen. Bij rotondes waar de fietsers nu óp de rotonde zitten, ligt realisatie een stuk lastiger; ruimte om fietspaden te realiseren ontbreekt veelal. Zo’n tweederde van de denkbare veiligheidswinst zit in deze maatregelen. Een derde van de mogelijke winst zit in resterende generieke maatregelen als “fietspaden uitbuigen” en “uniforme inrichting takken”. Belangrijk om op te merken is dat met niet-generieke maatregelen ook winst geboekt kan worden. Dit vereist individuele schouw (c.q. onderzoek) per rotonde. Met name in de top van de onveiligste rotondes is dit aanbevelenswaardig, omdat deze deels al wel voldoen aan de algemene criteria.

    Samenvatting: Voorrang géén kwestie op rotondes: reactie op vermeende oorzaken van onveiligheid voor fietsers op Zeeuwse rotondes.

    Het onderzoek van Van den Bosch en Visser heeft verzuimd om het schijnverband tussen rotondevoorrang en fietsongevallen door te prikken en rakelt daardoor ten onrechte weer de verkeerde discussie op over de positie van fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom. Juiste conclusies zijn alleen te trekken als ook de fietsintensiteit erbij was betrokken. Maar afgezien daarvan, het aangetoonde verschil in het Zeeuwse onderzoek is voor rotondes binnen de kom minimaal en geeft geen enkele statistische rechtvaardiging voor de conclusie dat rotondes in de voorrang onveiliger zijn.

     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Onderzoek veiligheid fietsers Zeeuwse rotondes

Scroll naar boven