Opzienbarende resultaten Duitse communicatiecampagne

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:27-06-2010

Met soms brutale, soms ironische, maar ook met ernstige en motiverende leuzen zijn vorig jaar automobilisten in vier Duitse steden bewerkt om over te stappen op de fiets. De resultaten lijken bijna te mooi om waar te zijn. Een kwart zegt zijn gedrag te hebben aangepast.


  • De niet te missen campagne met de allure van een autocampagne - een van de campagnemedewerkers kwam van Mercedes - bestond onder meer uit indringende posters en billboards, maar ook winkelwagentjes, fietsenstallingen en bruggen werden voorzien van fietsreclame. En op het wegdek verschenen grote plakkaten met slogans. Dat alles onder het motto 'Kopf an: Motor aus'.
    De campagne kostte relatief weinig. Het Ministerie van Milieu investeerde in 2009 zo'n 1,3 miljoen euro in de gemeenten Bamberg, Dortmund, Halle en Karlsruhe.

    De campagne bewoog in die vier steden meer dan 200.000 mensen tot gedragsverandering, aldus een woordvoerder van fairkehr uit Bonn, die de campagne trekt. Dat zou blijken uit een enquête onder 1200 personen. Van de omgerekend rond 950.000 mensen die zich de campagne herinneren, werd 83 procent direct beïnvloed. Binnen enkele maanden stapten 26 procent voor afstanden tot 5 kilometer over op de fiets en ging te voet. Dat scheelde 60 miljoen autokilometers ofwel 13.650 ton CO2. Omgerekend over heel Duitsland zou dat 3,8 miljard autokilometers ofwel 1 miljoen ton CO2 kunnen besparen.

     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Opzienbarende resultaten Duitse communicatiecampagne

No data found
Scroll naar boven