Pilot fietspaddata voor verkeersveiligheid

  • Soort:Notities
  • Datum:16-11-2021
Dit kennisitem gaat over de twee GIS-bestanden voor verkeersveiligheidsanalyses van fietspaden en een drie notities met toelichtingen op de GIS-bestanden en de methodes voor schattingen van fietspadbreedtes en fietsintensiteiten

  • Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030 zet, naast de verbetering van de verkeersongevallenregistratie, in op de ontwikkeling van een risicogestuurd beleid dat op basis van data en indicatoren de verkeersveiligheidsrisico’s in kaart brengt. Uiteindelijk moet dit leiden tot SPI’s (Safety Performance Indicators), indicatoren die een sterk oorzakelijk verband hebben met verkeersveiligheid. Hiermee kunnen overheden beter bepalen waar zich problemen (gaan) voordoen en kunnen maatregelen prioriteit krijgen. 
     
    Onlangs zijn de door het kennisnetwerk SPV opgestelde SPI’s voor veilige wegen en veilige fietspaden met een werkgroep van wegbeheerders geoperationaliseerd. De uitdaging voor de Taskforce Verkeersveiligheidsdata is om voor deze SPI’s data te inventariseren en beschikbaar te laten maken, zodat ze goede informatie opleveren over de verkeersonveiligheid om daarmee effectief beleid te maken, te monitoren en bij te sturen.
     
    Als voorloper op een duurzame inwinning van alle geoperationaliseerde kenmerken wil de Taskforce Verkeersveiligheidsdata nu in een pilot een beperkt aantal SPI’s die aan fietsveiligheid zijn gerelateerd, op landelijk niveau beschikbaar laten stellen.
     
    Sweco heeft op landelijke schaal een tweetal hoofdkenmerken uit landelijke registraties afgeleid en geleverd in een GIS-bestand voor wegen en een GIS-bestand voor fietspaden. Het hoofdkenmerk voor wegen betreft de aanwezigheid van een geslotenverklaring fiets of aanwezigheid vrijliggende fietsvoorziening voor 50, 70 en 80 km/uur wegen. Het hoofdkenmerk voor fietspaden betreft de breedte van fietspaden. Daarnaast is een viertal aanvullende kenmerken geleverd, namelijk de aanwezigheid van fietsstroken op wegen, de verhardingssoort van wegen en fietspaden, het ruimtelijk gebruik/type gebied dat wegen en fietspaden doorsnijden en de functie van gronden langs het fietspad. Hierbij is zoveel als mogelijk aangesloten op de definities uit het rapport waarin de SPI’s zijn geoperationaliseerd. Hierbij is het netwerk van Open Street Map (OSM) uitgangspunt en zijn gegevens uit onder andere de BGT betrokken.

    Deze memo beschrijft de GIS-bestanden voor wegen en fietspaden waarin een aantal hoofdkenmerken verkeersveiligheid zijn opgenomen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hans Drolenga, adviseur Veilige Mobiliteit bij Sweco, via 06-22423557 of hans.drolenga@sweco.nl.  Als u een uitsnede voor uw gemeente of beheersgebied uit dit landelijke bestand wilt ontvangen kunt u dit aanvragen via hans.drolenga@sweco.nl.

    Als u de memo - pilot fietspaddata voor verkeersveiligheid van Sweco, de presentatie - modelleren van fietsstromen op landelijk niveau van Sweco, de presentatie - eindrapportage drukte op fietspaden van CQM en de landelijke GIS-bestanden, wilt ontvangen kunt u mailen naar fietsberaad@crow.nl.
     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Pilot fietspaddata voor verkeersveiligheid

Scroll naar boven