Pilot fietsstraten afgerond, SWOV start vervolgonderzoek
Een hoge kruispuntdichtheid, veel parkeervakken en brede rabatstroken lijken op fietsstraten tot meer ongevallen te leiden. Op fietsstraten met een klinkerbestrating in plaats van asfalt lijken juist minder ongevallen te gebeuren. Dit blijkt uit een pilotstudie van SWOV naar de inrichting en veiligheid van fietsstraten in twintig Nederlandse gemeenten. Om meer inzicht te krijgen in het verband tussen ongevallen en verkeersintensiteiten start SWOV in 2025 een vervolgonderzoek.
Een hoge kruispuntdichtheid, veel parkeervakken en brede rabatstroken lijken op fietsstraten tot meer ongevallen te leiden. Op fietsstraten met een klinkerbestrating in plaats van asfalt lijken juist minder ongevallen te gebeuren. Dit blijkt uit een pilotstudie van SWOV naar de inrichting en veiligheid van fietsstraten in twintig Nederlandse gemeenten. Om meer inzicht te krijgen in het verband tussen ongevallen en verkeersintensiteiten start SWOV in 2025 een vervolgonderzoek.