In Den Haag is bijvoorbeeld de Conradkade, een tweerichtingsstraat voor autoverkeer zonder fietsvoorzieningen, opnieuw ingericht als fietsstraat en daarmee onderdeel gemaakt van een netwerk van doorfietsroutes die woonwijken en buurgemeenten met het centrum van Den Haag verbinden. Het aantal fietsers op de Conradkade, waar het autoverkeer nog maar in één richting is toegestaan, is na deze reconstructie verdubbeld naar 4000 per dag.
Spreiden of samenbrengen
Wageningen kent dagelijks drukke fietsstromen tussen de studentenhuisvesting en de campus van Wageningen University & Research. Om deze drukte te spreiden heeft men gewenste fietsroutes tussen die locaties bepaald. Via studiegidsen en plattegronden worden die aan nieuwe studenten doorgegeven. Langs de routes staan wegwijzers naar de campus. In Zoetermeer leidt men nachtelijke fietsers juist weer zoveel mogelijk over dezelfde route, om de sociale veiligheid te bevorderen.
Resultaten
Waar mogelijk is in het inspiratieboek een inschatting van de benodigde investering voor de maatregelen en het oplossend vermogen ervan gegeven. Nog niet van alle maatregelen zijn de resultaten bekend. Wanneer dit wel het geval is zal het document hiermee worden aangevuld. Aanleiding voor het inspiratieboek is de behoefte bij gemeenten aan praktijkvoorbeelden van het beïnvloeden van fietsstromen. Die behoefte kwam naar voren bij een
eerdere verkenning van dit onderwerp.