Rapportage verlichting fietstrajecten A12

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:A.W. van Ommeren (LIMASS outdoor lighting BV)
  • Uitgever:Stadsgewest Haaglanden
  • Datum:19-05-2009

Studie naar nieuwe technieken voor fietspadverlichting die energie sparen en de lichthinder reduceren.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Samenvatting

    Naast de functie van de fietspaden kan aan de hand van diverse uitgangspunten zoals milieu, verkeersintensiteit, verkeers- en sociale veiligheid en eventueel aanwezige
    alternatieve routes een afweging gemaakt worden om bepaalde fietspaden wel of niet te verlichten. In geval van wel verlichten worden de lichttechnische eisen bepaald op basis van de algemeen geldende praktijkrichtlijn (NPR 13201). De minimale gemiddelde verlichtingssterkte dient tenminste 3 tot 5 lux te zijn met een gelijkmatigheid van 0,2. In uitzonderlijke gevallen is een verlichtingssterkte tot 10 lux op basis van de NPR gewenst. Op het onderzochte traject is dit echter niet van toepassing. Mede aandachtspunt bij verlichting zijn de aanbevelingen welke de, door de minister van VROM, Jacqueline Cramer ingestelde, Taskforce Verlichting heeft opgesteld t.w.;
    - zorg dragen voor een integrale aanpak om te komen tot energiebesparing en
    lichthinderreductie,
    - evalueren van het nut en de noodzaak van verlichting
    - terughoudendheid betrachten bij het plaatsen en gebruik van verlichting.
    Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van verlichting zoals Led verlichting, aanwezigheidsdetectie en diminstallaties kunnen hierin tegemoet komen en hebben naast de milieuvoordelen (energiebesparing, beperking van lichthinder en CO2 reductie) het voordeel dat de beheer-, onderhouds- energiekosten afnemen. Aandachtspunt hierbij is wel dat deze nieuwe ontwikkelingen zich qua nut en toepasbaarheid in de toekomst nog moeten bewijzen en daarom nog maar op beperkte schaal worden toegepast. Door het niet aanbrengen van verlichting op bepaalde routes zal de gebruiker in de donkere avond- en nachturen eerder geneigd zijn een verlichte alternatieve route te kiezen. Hiermee wordt bereikt dat, door een toename in het gebruik, de sociale veiligheid op de alternatieve routes wordt vergroot. Tijdens de verkenning en de metingen is naar voren gekomen dat bepaalde delen van voornamelijk het traject ten zuiden van de A12 slecht verlicht zijn en de aanwezige verlichting op het traject aan de noordzijde over het algemeen goed is en soms zelfs overbodig.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Rapportage verlichting fietstrajecten A12

Scroll naar boven