Rotterdam verbetert 'fietsflow' op drukste fietsroute

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:02-09-2016

Signalering die aangeeft of je als fietser sneller of juist langzamer moet fietsen om te profiteren van een groen verkeerslicht. Fietspaden ombouwen naar tweerichtingspaden. En grotere wachtplekken bij verkeerslichten. Rotterdam verbetert &'de fietsflow&' op de drukste&fietsroute van de stad tussen Noord en Zuid.


De verbetering van de route is één van de actiepunten uit het fietsplan van de gemeente. Dat moet leiden tot tien procent meer fietsers op de belangrijkste routes naar de binnenstad.

Het plan omvat 30 actiepunten voor onder andere verbeteringen van fietspaden en uitbreidingen van stallingsmogelijkheden.

In dat kader krijgt ook de 6,5 kilometer lange fietsroute tussen Noord en Zuid een makeover. Dagelijks fietsen nu al 10.000 fietsers over de brug. Door de drukte is sprake van fietsfiles en bijna-botsingen bij de verkeerslichten. De route wordt tot eind 2017 in etappes verbeterd. Bij de verkeerslichten krijgen fietsers meer groen licht en komen grotere wachtplekken. Fietspaden worden vlakker gemaakt en – waar mogelijk – verbreed.

Meer fietspaden en -oversteekpunten in twee richtingen zorgen ervoor dat fietsers minder hoeven om te rijden. Verkeerssituaties worden aangepast zodat fietsers een stevigere positie in het verkeer krijgen. En de gemeente gaat op verschillende plekken langs de route experimenteren met innovatieve signalering. Deze signalering laat fietsers zien of ze sneller of langzamer moeten fietsen om het volgende groene licht te halen. Op deze manier kunnen zij in hun ‘fietsflow’ blijven. De gemeente verbetert ook twee parallel lopende fietsroutes.

De verbeteringen aan de fietsroute worden gefinancierd door het Rijk (programma Beter Benutten), Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente en kosten in totaal bijna € 3,5 miljoen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Rotterdam verbetert fietsflow op drukste fietsroute

Scroll naar boven