Shared Space: veilig of onveilig?

  • Soort:Artikelen Tijdschriften
  • Auteur:Rob Methorst
  • Uitgever:Rijkswaterstaat, DVS
  • Datum:13-05-2008

Een kritische beschouwing van Rob Methorst, afgeleid van de Duitstalige beschouwing over Shared Space


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Shared Space is een wervend concept, daar kan niet aan worden getwijfeld. Het
    belangrijkste winstpunt van de projecten is de aanzienlijk verbeterde ruimtelijke
    kwaliteit. Shared Space is een reactie op de lelijkheid die is ontstaan door een sterk
    probleemoplossingsgerichte aanpak van de verkeerskunde en de verkeerstechniek.
    Het gaat in alle projecten om situaties waarbij de weg er zowel een verblijfs- als een
    verkeersfunctie heeft en waar het niet mogelijk is gebleken om de hoeveelheid
    autoverkeer drastisch te beperken. Shared Space biedt hier een compromis, waarbij de
    tol betaald wordt door fietsers en voetgangers.
    Er blijkt een groot verschil te zitten tussen de theorie van de visie Shared Space en de
    praktijk. In de praktijk wordt het principe van delen van de ruimte onder invloed van de
    participatie van de bevolking en zakelijk betrokkenen - gelukkig - niet zo strikt
    doorgevoerd als de naam aangeeft. Daarmee wordt compensatie geboden voor de
    zwakke punten in de visie, die veroorzaakt worden door aannamen waarop nogal wat is
    af te dingen.
    In het algemeen kan gesteld dat in de show cases de objectieve verkeersveiligheid is
    verbeterd. Er zijn wel vraagpunten die aandacht vragen, namelijk:
    • verbetering van veiligheid door het scheppen van onveiligheid?
    • is het concept wel toe te passen op wegen met een dominante verkeersfunctie? Hoe
    zit het dan met de barrièrewerking?
    • kan het concept ook worden toegepast in de Randstad, waar verkeer hectischer is en
    de sociale verhoudingen anoniemer?

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Shared Space: veilig of onveilig?

Scroll naar boven