Stedenbouwkundige verschillen tussen de VINEX-wijken Veldhuizen en Houten-Vinex

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Peter Kroeze (Ligtermoet & partners)
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 20
  • Datum:17-10-2008
De stedenbouwkundige structuur van de Vinex-wijk Houten-Zuid wijkt sterk af van die in de Vinex-wijk Leidsche Rijn-Veldhuizen. Peter Kroeze ging op zoek naar de verschillen en keek of deze verschillen verklaren waarom er in Houten meer wordt gefietst.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Op buurtniveau zijn de verschillen niet groot. Op structuurniveau komen wel verschillen aan het licht. Het fietsnetwerk voor verplaatsingen tussen buurten is in Houten-Vinex anders dan in Veldhuizen. In Houten-Vinex is nadrukkelijk gekozen voor een herkenbaar fietsroutenetwerk, dat op straat duidelijk zichtbaar is. Fietspaden of fietsstraten, uitgevoerd in rood asfalt. Deze fietsroutes ontsluiten alle belangrijke bestemmingen en sluiten naadloos aan bij het bestaande Houten. De fietsstructuur is gekoppeld aan de groenstructuur. Fietsroutes en groenstructuur vormen samen de ruggengraat van de stedenbouwkundige structuur. Van oost naar west loopt bijvoorbeeld een langwerpige groenzone met fietspaden door het hart van diverse woonbuurten.
    Het netwerk van hoofdfietsroutes in Veldhuizen is veel grofmaziger. In het Masterplan Leidse Rijn wordt gesproken over enkele belangrijke regionale fietsassen (fietsboulevards). Vanuit Leidsche Rijn lopen twee hoofdroutes naar het centrum van Utrecht. De zuidelijke as is voor Veldhuizen relevant. Deze fietsas loopt niet door wijk Veldhuizen maar er langs. Op straat is deze hoofdfietsroute echter niet herkenbaar als fietsboulevard. Het oogt als een ‘normale’ weg, met autoverkeer en smalle fietsstrookjes.
    Ook het fijnmazige fietsroutenet binnen de wijk is niet als zodanig herkenbaar. Hoewel binnen het plangebied wel degelijk vlotte routes zijn aan te wijzen, is er bewust voor gekozen deze voor alle verkeer te bestemmen (met een smal profiel) en niet als fietsroute vorm te geven. Ook de ontsluitingsstructuur voor de auto is sterk verschillend. In Houten-Vinex is voortgeborduurd op het welbekende Houtense model: autoverkeer tussen buurten moet altijd buitenom via de rondweg, terwijl fietsers wel binnendoor kunnen. In Veldhuizen kunnen automobilisten wel binnendoor van de ene buurt naar de andere buurt, of naar het bestaande De Meern.

    In Houten-Vinex stapt de helft van de bewoners voor de dagelijkse boodschappen op de fiets. In Veldhuizen gaan maar drie van de tien inwoners elke dag op de fiets naar het winkelcentrum. Een fietsvriendelijke ruimtelijke inrichting van een wijk leidt inderdaad tot meer fietsgebruik, zo concluderen studenten die onderzoek deden. Maar onderzoekster Brechtje Hilbers durft echter niet de conclusie te trekken dat ruimtelijke planning van invloed is op het fietsgebruik. 'Andere verklarende factoren zijn bijvoorbeeld het aantal jonge inwoners, het aantal werklozen en het imago van de fiets. Om echt uitsluitsel te krijgen moet is meer onderzoek en een grotere steekproef nodig.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Stedenbouwkundige verschillen tussen de VINEX-wijken Veldhuizen en Houten-Vinex

Scroll naar boven