Supermarkten roepen consument op fietsend boodschappen te doen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-11-2006
Supermarkten gaan het gebruik van de fiets promoten. Door met de fiets of lopend de boodschappen te doen werkt de klant aan zijn gezondheid en het helpt bij de strijd tegen overgewicht, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Supermarkten gaan het gebruik van de fiets promoten. Door met de fiets of lopend de boodschappen te doen werkt de klant aan zijn gezondheid en het helpt bij de strijd tegen overgewicht, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Als je met de auto boodschappen doet, verbrandt iemand van 70 kilo 150 calorie�n per week. Ga je met de fiets naar de supermarkt dan wordt dit 520 calorie�n per week. Als je lopend naar de supermarkt gaat, verbrand je maar liefst 640 calorie�n per week. Daarom adviseert het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) - de spreekbuis van de supermarkten in Nederland - de supermarktklant vaker fietsend of lopend naar de supermarkt te gaan.
In Nederland zijn we in de omstandigheid dat er altijd wel een supermarkt in de buurt is. Klanten kiezen voor hun dagelijkse boodschappen ook het liefst een supermarkt in de buurt. Een uitgelezen mogelijkheid om fietsend of lopend boodschappen te doen, zo stelt het CBL.
Uit onderzoek van het CBL en de Erasmus Universiteit blijkt dat 24% van de consumenten zijn boodschappen met de fiets doet en 18% dit lopend doet en dat zouden er meer moeten worden. CBL legt vervolgens wel de bal bij de gemeente neer: 'De gemeente moet wel zorgen dat de supermarkt goed bereikbaar is voor iedereen.' CBL weet ook hoe: 'Voor de fietser denkt het CBL aan betere fietspaden, meer ruimte om de fiets te kunnen stallen en een veilige omgeving.'
Uit het onderzoek van het CBL en de Erasmus Universiteit blijkt dat een goede fietsparkeergelegenheid op de tweede plaats staat van de Servicewensen Top 5. 74% van de consumenten wil goede fietsparkeergelegenheden. Daarom gaat het CBL dit opnemen in haar plan van aanpak tegen overgewicht 'Stimulans naar Balans'. Hierin ontwikkelen supermarkten initiatieven om de consument te helpen bij het maken van een gezonde keuze.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Supermarkten roepen consument op fietsend boodschappen te doen

Scroll naar boven