Tweede Kamer vraagt om ideeën voor fietsbeleid

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-09-2009

De vaste Kamercommissie voor Verkeer- en Waterstaat heeft een aantal organisaties uitgenodigd voor een discussie over het nationale fietsbeleid. Ook het Fietsberaad is uitgenodigd. Heeft u ideeën die het Fietsberaad kan inbrengen? Reageer dan op dit bericht.


Aanleiding voor het rondetafelgesprek dat de Tweede Kamer op 9 september organiseert is de nota “Fietsen in Nederland …een tandje erbij" van het CDA-kamerlid Atsma. Voor het gesprek zijn diverse organisaties uitgenodigd, zoals ANWB, Fietsersbond, IPO, NS en dus ook het Fietsberaad. Het Fietsberaad heeft inmiddels een eerste reactie opgesteld, maar is ook benieuwd naar ideeën uit de vakwereld. Wat moet de rijksoverheid volgens u doen aan het fietsbeleid? Plaats een reactie bij dit bericht.

In een reactie stelt het Fietsberaad het initiatief van Atsma van harte te ondersteunen. Zelf benadrukt het Fietsberaad dat het vooral van belang is om de samenwerking tussen verschillende departementen te verbeteren als het gaat om de fiets. 'Het beleid van veel ministeries heeft direct en indirect invloed op het fietsgebruik. Denk bijvoorbeeld aan de barrièrewerking van spoor- en snelwegen, intelligente snelheidsadaptie en dode hoeken (V&W), subsidieregelingen voor schone voertuigen en de herstructurering van naoorlogse wijken (VROM), aanpak fietsendiefstal (Justitie en Biza), recreatieve fietsvoorzieningen (L&V), de OV-studentenkaart, stallingen bij scholen en verkeerseducatie (OC&W). Per ministerie zou een fietscoördinator met eigen mandaat en budget die in een interdepartementaal regieteam samenwerken', zo vindt het Fietsberaad. 

Focus op fiets-ov

Verder zou de focus zou moeten komen te liggen op de combinatie fiets-openbaar vervoer. 'Veel stations hebben een groot tekort aan fietsenstallingen. Vanwege ruimtegebrek zijn vaak dure inpandige of ondergrondse stallingen nodig om voldoende capaciteit te kunnen realiseren. Daarnaast wordt het steeds moeilijker om de exploitatie van de (bewaakte) stallingen rond te krijgen.'
Tenslotte dient de marketing van het fietsen meer nadruk te krijgen. De verwachting is dat een gedegen marketingstrategie veel mensen over de streep kan trekken (nog iets) vaker de fiets te pakken. 'Het gaat daarbij om meer dan alleen flyers, folders en reclamespotjes. De vraag is bijvoorbeeld hoe gebruik kan worden gemaakt van beloningssystemen, internetcommunities en het marketingconcept van de 'superpromoter', stelt het Fietsberaad.

Meer middelen voor Fietsberaad
Tenslotte pleit het Fietsberaad bij de Kamerleden voor meer ondersteuning van haar eigen werkzaamheden. Voor het Masterplan Fiets was een veelvoud aan financiële middelen beschikbaar vergeleken met het budget van het Fietsberaad. 'Om een extra impuls te geven aan de vernieuwing van het fietsbeleid is meer geld nodig voor innovatie, voorbeeldprojecten, evaluatieonderzoeken, de ontwikkeling van instrumenten en de uitwisseling van kennis', zo houdt het Fietsberaad de Kamerleden voor. 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Tweede Kamer vraagt om ideeen voor fietsbeleid

Scroll naar boven