Vooral studenten gebruiken Mobike in Delft

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:30-09-2019
De ‘dockless’ deelfietsen van Mobike zijn vooral populair onder studenten, al dan niet vanaf het station. Dat betekent ook dat deelfietsen de stationsstalling wellicht kunnen ontlasten.

mobike_delft-(1).jpgDat stellen onderzoekers, o.a. van de TU-Delft, in het vakblad NM-Magazine. Ze analyseerden data van het Mobike deelfietssysteem, dat in 2018 in Delft van start ging. Daaruit blijkt dat met de 600 deelfietsen dagelijks 1000 tot 2100 verplaatsingen per dag worden gemaakt, dat komt neer op 1,6 ritten per dag. De gemiddelde afstand per rit ligt tussen 1,7 en 2,3 km.

De meeste reizen hebben hun oorsprong en/of bestemming in de TU Delft-campuszone. Dat geeft aan dat veel gebruikers studenten zijn, hetgeen ook blijkt uit het feit dat tijdens periodes zonder lokaal openbaar vervoer, bijvoorbeeld tijdens de nacht en in de weekenden, het gebruik van en naar de TU-campus relatief hoog ligt en dat de pieken in het gebruik van Mobike overeen komen met de begin- en eindtijd van de colleges.

De deelfiets speelt ook een rol van en naar het station. Het aandeel reizen met als herkomst of bestemming een treinstation ligt op 18,7%. Vraag is of de deelfiets substantieel kan bijdragen aan het verminderen van de druk op de stationsstallingen. De Delftse onderzoekers vonden dat in de periode tussen 8:00 en 11:00 uur zo’n 60 Mobikes vertrekken vanuit het stationsgebied, terwijl er zo’n 20 fietsen arriveren. Daaruit kun je afleiden dat het gebruik van deelfietsen kan leiden tot een mindere bezetting van parkeerplaatsen in de nachten en het weekend. Dat is interessant, want juist in de nachten en weekends is de bezettingsgraad in de fietsenstalling van station Delft erg hoog – in het weekend is de stalling zelfs helemaal vol.
Het gebruik van deelfietsen aan de thuiskant kan aantrekkelijker worden gemaakt door een voorkeurspositie aan te bieden in de fietsenstalling, dicht bij de toegang tot de perrons.

De TU-Delft onderzoekers vragen gemeenten tenslotte om bij het afgeven van vergunningen voor deelfietsexploitanten te eisen dat de exploitant real-time gegevens met de gemeente deelt. De gemeente Delft had dat verzuimd, waardoor het een hele tour was om de benodigde data voor dit onderzoek boven water te krijgen.

Deelfietsdashboard
De wens van de Delftse onderzoekers wordt overigens voor een belangrijk deel al ingevuld door het Deelfietsdashboard dat CROW-Fietsberaad onlangs lanceerde. Aanbieders van een aantal deelfietsen (Donkey Republic, Flickbike en Cykl) brengen daar data in over het gebruik van de deelfiets. Op basis van de data kunnen in het dashboard tal van overzichten worden geproduceerd. Bijvoorbeeld kaarten met alle deelfietsen die op een bepaald tijdstip aangeboden werden, inclusief de tijdsduur dat deze fietsen “te huur” stonden. Dat is onder andere relevant vanwege het ruimtegebruik van deelfietsen. Of een grafiek die de ontwikkeling van het aanbod van deelfietsen toont gedurende een bepaalde periode. Ook kan men een overzicht genereren van de ritten die met de deelfietsen gemaakt zijn.

Een aantal gemeenten heeft al te kennen gegeven met het dashboard aan de slag te willen gaan. En wie zich daarbij wil aansluiten kan contact opnemen met info@deelfietsdashboard.nl

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Vooral studenten gebruiken Mobike in Delft

Scroll naar boven