Dat zijn is een van de uitkomsten van het samenwerkingsproject ‘met de fiets in de Waterbus’ van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland en Waterbus BV. Uitgangspunt van het project is om de Waterbusverbinding tussen Rotterdam en Dordrecht een grotere rol te laten spelen in de mobiliteit en bereikbaarheid.
Het project bestaat uit een combinatie van actieve communicatie over de gewone lijndienst (tussen maart en september 2008) en een proef met een sneldienst per draagvleugelboot van 18 februari tot en met 18 april 2008. Met deze sneldienst, die de reistijd verkort van 60 tot 25 minuten, kon de forens filevrij, zonder parkeerkosten of stress, van Dordrecht naar Rotterdam Centrum en terug.
Een sterk punt waarmee de Waterbus (zowel sneldienst als de reguliere dienst) zich duidelijk onderscheidt van ander openbaar vervoer is de mogelijkheid een fiets mee te nemen. Vooral scholieren (94%) en passagiers op weg naar hun werk (79%) maken gebruik van de optie om de fiets mee te nemen op de Waterbus. De reizigers zijn zeer tevreden over het gemak van in- en uitstappen, met of zonder fiets. Minder tevreden is men over de kwaliteit van de fietsenstalling bij de haltes.
Eveneens, maar in mindere mate is verbetering gewenst in het gemak van het stallen van de fiets op de Waterbus. De ontevredenheid op dit vlak komt voort uit angst voor beschadigingen aan de fiets. De voornaamste reden om geen fiets mee te nemen is omdat de reiziger deze niet nodig heeft (78%). Een klein aantal respondenten laat de fiets thuis vanwege vermeende nadelen.
De pilot met de sneldienst maakt duidelijk dat reizigers die eenmaal met de Waterbus gereisd hebben zeer tevreden zijn en voor langere tijd de Waterbus blijven gebruiken. Na de pilot werd zelfs overgestapt van de snel - op de langzamere veerdienst.