De Waterbus heeft een vaste klantenkring die in de spits frequent reist voor voornamelijk werk en school. Daarnaast heeft de Waterbus overdag een functie voor mensen die een dagje gaan winkelen en recreëren.
Een sterk punt waarmee de Waterbus zich duidelijk onderscheidt van ander openbaar vervoer is de mogelijkheid een fiets mee te nemen. De Waterbus biedt de mogelijkheid om het beste van twee vervoermiddelen combineren: het flexibele van de fiets en de snelheid van de boot. Rond 60% van de passagiers heeft een fiets mee, en 70% van het voor- en natransport van de Waterbus wordt per fiets gedaan. De Waterbus stimuleert hiermee het fietsgebruik en helpt zo het aantal auto’s op de weg te verminderen.
De klanten van de Waterbus zijn zeer tevreden over de dienstverlening: zowel de sneldienst als reguliere Waterbus werden gewaardeerd met een 8,2. Hetzelfde cijfer kreeg de Waterbus onlangs in de OV-klantenbarometer, een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het openbaar (stads- en streek)vervoer. De diensten van de Waterbus behoren daarmee tot de beste van Nederland.
Voor reizigers die de file willen mijden is de Waterbus een uitstekend alternatief. Er zijn geen vertragingen, de aankomsttijd is betrouwbaar en het voor- en natransport is eenvoudig. Dankzij de reguliere Waterbus en de pilot met de sneldienst hebben meer mensen filevrij Rotterdam en Dordrecht bereikt. En met grote tevredenheid. Geconcludeerd kan dus worden dat de Waterbus de bereikbaarheid van beide steden verhoogt. 25% van de deelnemers geeft aan de reis anders per auto te hebben gemaakt.