Samenvatting
Hieronder puntsgewijs de belangrijkste bevindingen op een rijtje.
Fietsbezit en –verkoop
- 84% van de Nederlanders bezit één of meer fietsen; totaal 18 miljoen fietsen;
- In 2008 bijna 1,4 miljoen nieuwe fietsen verkocht;
- Gemiddeld aankoopbedrag flink gestegen: € 688 (+18% t.o.v. 2006);
- Opvallend: opmars elektrisch ondersteunde fiets (2008: ± 10% van verkoop);
- 40% van fietsen gekocht voor recreatieve doeleinden (2007).
Recreatieve fietstochten
- 52% van Nederlandse bevolking (ruim 8,5 miljoen Nederlanders) maakt
recreatieve fietstochten, tochten van minimaal 1 uur (2007);
- In totaal 205 miljoen recreatieve fietstochten (2007);
- Het aantal fietsdagtochten, tochten langer dan 2 uur, is in 2007 in vergelijking
met 2002 gedaald, waarschijnlijk vooral door ongunstig weer in die zomer
(voorjaar liet juist stijging zien).
Fietsvakanties
- 3,9 miljoen binnenlandse vakanties waarbij wordt gefietst (2008, stabiel);
- Ruim 1 miljoen fietsvakanties door 750.000 Nederlanders, vakanties waarbij op
meer dan de helft van de dagen is gefietst (2008, gestegen);
- Ruim 450.000 meerdaagse fietstochten via LF-routes (2008, gestegen).
Effecten
Wat levert het op? (economische effecten):
- Jaarlijks ± € 750 miljoen aan bestedingen onderweg;
- Hiervan € 400 miljoen tijdens gewone fietstochten (met name consumpties) en
€ 350 miljoen tijdens meerdaagse tochten (met name overnachtingen).
Aanzienlijke stijging van de bestedingen tijdens fietstochten, 2007: + 44%
t.o.v. 2002 (gecorrigeerd voor inflatie: + 34%);
- Omzet fietsbranche, gerelateerd aan recreatieve fietsmogelijkheden: jaarlijks
± € 450 miljoen.
Verdere effecten:
- Fietsen is effectief middel om de voor een goede gezondheid noodzakelijke
hoeveelheid lichaamsbeweging te krijgen;
- Toename fietsgebruik leidt tot afname van de kosten in de gezondheidszorg;
- Fietsen is goed voor het milieu. Positief imago recreatief fietsen kan dagelijks
fietsgebruik helpen bevorderen.
Trends/ontwikkelingen
- Optelsom van vergrijzing (+), verkleuring (+/-), meer aandacht voor bewuster
en gezonder leven (+) en toenemende behoefte aan rust en beleving (+) is dat
naar verwachting de belangstelling voor het maken van recreatieve fietstochten
en fietsvakanties verder zal toenemen;
- Of ook daadwerkelijk meer fietstochten en fietsvakanties gemaakt zullen worden
hangt af van zaken als het weer (aantal fietstochten) en het economische tij
(m.n. aantal fietsvakanties);
- Het economische tij zal ook van invloed zijn op de omvang van de bestedingen
onderweg, deze zullen mogelijk tijdelijk wat lager gaan uitvallen.
Recreatieve fietsmogelijkheden
Nederland staat bekend als een fietsland, ook wat betreft de recreatieve fietsmogelijkheden. Waarom? Wat wordt de fietser geboden?
- Omgeving: er is sprake van een geschikt en aantrekkelijk ‘decor’ met veel
afwisseling op korte afstand. Er is op de fiets veel te zien en te beleven, de
schaal van Nederland is ideaal voor fietsen.
- Infrastructuur (toegankelijkheid): er is sprake van een ruim aanbod aan
geschikte paden en wegen, daarbij kent ons land weinig hoogteverschillen.
- Productontwikkeling: er zijn veel aanvullende producten gerealiseerd zoals
routes, fietsbewegwijzering, etc. Veel nieuw aanbod in de vorm van regionale
routenetwerken (knooppuntnetwerken; naar verwachting in 2010 landsdekkend)
en routeplanners.
- Aanvullende voorzieningen/ service: er zijn veel voorzieningen beschikbaar zoals
uitspanningen (Horeca) en veel verschillende soorten overnachtingsadressen.
- Marketing/voorlichting: er gebeurt veel op dit gebied, veel partijen dragen van
uit verschillende invalshoeken bij aan de promotie van Nederland Fietsland.
Maar er zijn wel knelpunten/aandachtspunten:
- Omgeving: aantrekkelijke, afwisselende gebied zijn ongelijk gespreid over het
land en liggen niet in de buurt van grote bevolkingsconcentraties; kwaliteit
landschap staat bovendien onder druk (verrommeling).
Infrastructuur: toegankelijkheid neemt verder af door toenemend aantal
barrières; onderhoud fietspaden laat soms te wensen over.
- Productontwikkeling: aanbod routes niet overal even overzichtelijk; onderhoud
bewegwijzering laat soms te wensen over.
- Aanvullende voorzieningen/ service: uitspanningen (horeca) en overnachtingadressen
zijn ongelijke gespreid over het land, fietsers zijn niet altijd even
welkom en horeca is regelmatig gesloten, kortom: vaak maar afwachten wat je
aantreft! (aanbeveling: kwaliteitslabel fietsvriendelijkheid ontwikkelen); verder:
beperkte mogelijkheden om fiets mee te nemen in de trein.
- Marketing/voorlichting: overdaad aan informatie voor de Nederlandse fietser;
weinig informatie voor buitenlandse fietstoerist; weinig samenhang in
marketing- en voorlichtingsactiviteiten (gewenst: meer samenwerking/
krachtenbundeling).
Ontwikkelingen in andere landen
- Veel Europese landen zijn de laatste jaren actief geworden in het stimuleren van
het fietstoerisme;
- Vlaanderen en zeker Duitsland nemen daarbij een bijzondere positie in: als
buurlanden zijn het zowel interessante markten, maar tegelijk ook onze grootste
concurrenten.
- Er wordt nog weinig gedaan om het inkomend fietstoerisme te stimuleren, hier
liggen duidelijke kansen!
Belangrijkste conclusies:
- Er liggen prima kansen voor verdere toename recreatief fietsgebruik en
fietsvakanties in Nederland; voorwaarde echter: meer samenwerking/ krachtenbundeling, zeker op het gebied van marketing en voorlichting.
- Investeren in mogelijkheden voor fietsrecreatie (ook in onderhoud!) blijft lonen.