Dit betreft een heel oude

Dit betreft een heel oude discussie! In de Noordelijke provincies (en sommige gemeenten) is de fietser om die reden niet in de voorrang, in de rest van Nederland wel. In de andere gemeenten wordt rekening gehouden met hoeveel moeite het voor een fietser kost om te stoppen en weer weg te rijden; een reden waarom veel fietsers sowieso door zullen rijden, ook al hebben ze geen voorrang. Nu is het voor 'westerlingen', als je gewend bent aan 'voorrang', knap angstaanjagend om in de Noordelijke provincies als fietser te rijden.

Een veel groter probleem dan tijdens de invoering van de voorrangssregel voor fietsers meer tweerichtingsfietspaden zijn èn is nu dat er zoveel fietsers tegen de richting in rijden op fietspaden die formeel éénricting zijn. Dat levert een vier keer zo grote kans op een ongeval van de fietser op heeft onderzoek uitgewezen. 

Mijn advies zou zijn: maak de fietser zichtbaarder en laat steeds weten dat ze uit de 'verkeerde' richting te verwachten zijn. 

Als er dan onderzoek gedaan moet worden: let heel goed op dat er niet weer (zoals eind 90-er jaren) appels met peren vergeleken worden! 
 

Reacties

Ik ben het er mee eens dat 2-richting fietsverkeer voor autombilisten lastig is in te schatten, zeker als dit "illegaal" gebeurt.
Ook het "ongeïnteresserd" fietsen (mobiel, oordopjes) zal mede oorzaak zijn voor ongevallen; je anticipeert immers niet op andermans fouten als je andere dingen aan/op je hoofd hebt.
Hier wordt echter nauwelijks meer op gehandhaaft.
Fietsers uit de voorrang halen is veilig (een stilstaande fietser raakt niet betrokken bij ongevallen) maar schiet compleet z'n doel voorbij.
We willen toch allemaal gezond en milieuvriendelijk van A naar B en niet allemaal "veilig" in de auto? 

Scroll naar boven