Met de toename aan het aantal en de diversiteit aan lichte elektrische voertuigen (LEV’s) neemt het verschil in snelheid en massa van voertuigen op het fietspad toe. Hierdoor komt de verkeersveiligheid op het fietspad steeds meer onder druk te staan. Rijksoverheid en gemeenten willen daarom inzicht krijgen in de mogelijkheden om bepaalde type LEV’s lokaal naar de rijbaan te verwijzen en om snelheidsverschillen op het fietspad te verminderen.
Vier pilots
In opdracht van het Ministerie van IenW werkt adviesbureau DTV aan de uitwerking van vier ideeën voor pilots om deze mogelijkheden te verkennen. De vier voorstellen zijn: het verplaatsen van elektrische bakfietsen voor goederenvervoer naar de rijbaan, het instellen van een maximumsnelheid op het fietspad, een verbod voor alle LEV’s in voetgangersgebieden waar je wel mag fietsen en een adviessnelheid op het fietspad met matrixborden.
Meer informatie over de pilots kun je
hier lezen.
Bijeenkomst voor wegbeheerders
Op 3 december is er in Utrecht een bijeenkomst voor wegbeheerders om kennis te nemen van de eerste opzet van de pilots en mee te denken over de uitvoering. Om je voor deze bijeenkomst aan te melden kun je een e-mail sturen aan Martijn de Wolff van IenW:
martijn.de.wolff@minienw.nl. Vermeld hierbij naar welke pilot(s) je voorkeur uitgaat om over mee te denken. Na aanmelding ontvang je een uitnodiging met de exacte locatie.
Het programma op 3 december is als volgt:
09:00 – 10:30 uur: Elektrische bakfietsen voor goederenvervoer verplicht naar de rijbaan
11:00 – 12:30 uur: Maximumsnelheid op het fietspad
13:30 – 15:00 uur: Verbod voor alle LEV’s in voetgangersgebieden
15:30 – 17:00 uur: Adviessnelheid op het fietspad met matrixborden