De slimme e-fiets is een antwoord op de toenemende zorg rondom het ongevalsrisico en de ongevalsernst voor e-fietsers. De berijder van een slimme e-fiets krijgt onder meer een waarschuwing als er aanrijdgevaar dreigt, krijgt sneller groen bij verkeerslichten door communicatie met de infrastructuur en aanbevelingen voor veilige routes. Bij een ernstige crash zendt de fiets automatisch een bericht naar de hulpdiensten.
Vragenlijst
Om de technische ontwikkeling en de implementatie van de slimme e-fiets te ondersteunen deden wetenschappers van de Universiteit Twente onderzoek naar de acceptatie door gebruikers van de systemen op de slimme e-fiets. Zij voerden hiervoor tussen november 2022 en januari 2023 een vragenlijstonderzoek uit onder 1589 respondenten uit Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Griekenland. Deze vijf landen zijn gekozen vanwege hun verschillen in de kwaliteit van de fietsinfrastructuur, fietsgebruik en fietsveiligheid. De deelnemers aan het onderzoek gebruikten een e-fiets of speedpedelec of waren geïnteresseerd in de aanschaf daarvan. Ruim de helft van de deelnemers was afkomstig uit Nederland.
Resultaten
Uit de resultaten bleek dat de belangrijkste drijfveren achter de acceptatie van de slimme e-fiets de functionaliteit, het plezier dat men eraan ontleent, en de verbetering in veiligheid zijn. Voor Nederlanders komt plezier boven functionaliteit, gevolgd door de sociale invloed – het feit of je er anderen mee ziet. De acceptatie van de slimme e-fiets is hoger bij mensen die eerder een fietsongeval hebben gehad of ouder zijn dan 60 jaar. Ook de bekendheid met de technologie speelt een rol. Het ontbreken van goede fietsinfrastructuur draagt negatief bij aan de acceptatie, evenals een hoge opleiding. Dit laatste komt vermoedelijk omdat deze mensen vaker de beschikking over een auto hebben.
Praktijkproeven
Technologie-ontwikkelaars kunnen de inzichten uit dit onderzoek gebruiken om juist die karakteristieken van de slimme e-fiets te verbeteren die tot een grotere acceptatie leiden. Voor beleidsmakers zijn de resultaten van belang om te weten op welke aspecten van de slimme e-fiets men de promotie ervan in de toekomst zou moeten richten. In de opzet van praktijkproeven en het stimuleren van het gebruik zou men de nationale context en de motivatie van de verschillende doelgroepen moeten meenemen.
De resultaten van het onderzoek zijn begin juni gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift
Transportation Research Part A.