T-Mobile en Townmaking experimenteren verder met ISA voor de e-fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:21-12-2022
De snelheid van de elektrische fiets van buitenaf controleren. Dat is de opzet van proeven die op dit moment in Amsterdam lopen.

Proeven met Intelligente Snelheidsadaptie (ISA) met auto’s lopen al vele jaren. Zonder al te veel succes, omdat de automobilist er kennelijk nog niet aan wil.
Ook voor de fiets experimenteert men al met dergelijke systemen, bijvoorbeeld op de route tussen Amsterdam en Schiphol, om de snelheid van speed-pedelecs te controleren.

In Amsterdam zijn T-Mobile en Townmaking in de weer met de fietsvariant van ISA. Er worden verschillende opties uitgeprobeerd. Bijvoorbeeld om middels geofencing de snelheid reduceren, dat wil zeggen als een fiets een bepaald gebied in rijdt of een bepaalde locatie nadert ,wordt de snelheid automatisch gereduceerd.
Recent is ook een app beproefd, die het scherm van de smartphone rood laat kleuren als je een gebied binnenrijdt met een maximumsnelheid. Om te veel afleiding te voorkomen, denkt men ook aan andere waarschuwingsmethoden, bijvoorbeeld via een trilsignaal via de handvaten.

Het idee is om de techniek ook beschikbaar te stellen aan wegbeheerders en fietsfabrikanten, opdat die ook waarschuwingen kunnen instellen op de display van de e-fietsen.

Een cruciaal element in de succesvolle toepassing van de nieuwe technologie is de snelheid waarmee het systeem reageert en de fiets moduleert naar een veiligere snelheid. Deze zogenaamde latency (vertragingsfactor) kan het verschil maken of een fietser in een onveilige situatie wel of niet op tijd remt. Dankzij moderne 4G- en 5G-netwerken zegt T-Mobile dat connectiviteitssituatie met zeer lage latency kan worden bereikt in 10 milliseconden of minder.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

T-Mobile en Townmaking experimenteren verder met ISA voor de e-fiets

Scroll naar boven