Airbags op auto's schelen 60 fietsdoden per jaar

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:21-04-2008

Airbags aan de buitenkant van de auto kunnen op jaarbasis 60 dode fietsers en 1500 zwaargewonden schelen. Dat concludeert de Fietsersbond na onderzoek van TNO naar botsingen tussen auto&'s en fietsers.


Met uitgebreide computersimulaties bracht TNO de gevolgen in beeld van botsingen tussen fietsers en auto’s. Daarbij werd zowel met verschillende soorten fietsers (klein, groot, jong, oud, rechtop zittend of vooroverbuigend) als met verschillende autovormen gevarieerd.
Niet geheel verrassend blijkt vooral de snelheid van de auto van invloed te zijn op de ernst van het letsel. Met name 50 of 40 kilometer per uur, maakt veel uit. Projectleider Theo Zeegers van de Fietsersbond: ‘Bij 70 of 80 kilometer per uur, is fietser plat gezegd dood of hartstikke dood. Bij 50 kilometer per uur raakt de helft van de volwassenen zwaar gewond en bij 40 kilometer is dat al teruglopen tot een kwart. En bij dertig kilometer per uur is de kans op zwaar letsel voor zowel volwassen als bejaarden klein.’
De vorm van de auto bleek minder van invloed dan gedacht. Voor de ernst van het letsel maakt het niet zoveel uit welke hoek een voorruit precies maakt met de motorkap. Wel van invloed, met name op de ernst van een bekkenletsel, was de hoogte van de motorkap. Is die hoger dan 70 centimeter dan blijkt het letsel flink ernstiger uit te pakken. Auto’s met zo’n hoge motorkap, zoals suv’s, moeten daarom de bebouwde kom uit, bepleit de Fietsersbond.
‘Beyond my wildest dreams’, noemt Zeegers de uitkomsten van het onderzoek over de airbag aan de buitenkant. Die systemen, die al bestaan, blijken op jaarbasis 60 doden en 1500 zwaargewonden te kunnen schelen onder fietsers. Zeegers: ‘Ik had nooit gedacht dat dat zozeer kon uitmaken, maar zo’n airbag is dus het verschil tussen dood of een middelmatige hoofdpijn. Het is bovendien bestaande techniek, die toegepast op een nieuwe auto maar een paar honderd euro meer kost ’.
Het is voor het eerst dat botsingen tussen auto’s en fietsers zo uitgebreid onderzocht zijn. Tot dus ver was aangenomen dat de gevolgen voor fietsers hetzelfde zouden zijn als voor voetgangers. Dat blijkt niet zo te zijn, fietsers komen hoger op de auto terecht, ze raken met hun hoofd vaker de omgeving van de voorruit dan voetgangers. Euro NCAP, de organisatie die de botsvriendelijkheid van personenauto’s beoordeelt, kijkt alleen naar de gevolgen voor voetgangers. Europarlementslid Corien Wortmann (CDA) gaat bij de Europese commissie aandringen op aanpassing van de test.

Bekijk filmpjes van botssimulaties

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Airbags op auto's schelen 60 fietsdoden per jaar

Scroll naar boven