Het staat wel vast dat de aanleg van fietspaden en vooral van rotondes de fietsveiligheid aantoonbaar heeft verbeterd maar er is bijvoorbeeld nauwelijks iets bekend over het effect van handhaving en educatie op de verkeersveiligheid van de fietser, aldus de SWOV. Die pleit voor de ontwikkeling van zogenaamde Safety
Performance Indicators voor fietsveiligheid. Daarbij gaat het om eigenschappen van het verkeerssysteem die bepalend zijn voor de veiligheid ervan. Daarbij kun je denken aan de noodzakelijke breedte van het fietspad in relatie tot de verkeersintensiteit of aan ‘veilige snelheden’ bij conflicten tussen fietsen en motorvoertuigen. Daarmee zijn de ‘zwakke plekken’ in het systeem beter te bepalen. Letselbescherming van fietsers vraagt ook meer aandacht, aldus de SWOV. Zo moet worden uitgezocht hoe trottoirbanden, paaltjes en verkeersborden beter zijn af te schermen.
Het SaveCAP-project waarbinnen naast automatische remsystemen de fietsersairbag een belangrijke rol speelt is één van de speerpunten in het onderzoek van TNO. Ook onderzoekt TNO het gedrag van fietsers op drukke fietspaden aan de hand van videobeelden. En bij de TU Delft richt men zich onder meer op de vraag waarom een
fiets niet omvalt. Niet alleen met computermodellen, maar ook met een geïnstrumenteerde fiets.