App Positive Drive levert vooral veel fietsdata op

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:17-06-2013

De smartphone App Positive Drive die in Breda wordt ingezet om fietser te belonen, blijkt vooral veel interessante fietsdata op te leveren. Een eerste analyse van de ritgegevens laat bijvoorbeeld zien dat het fietsnetwerk er in de praktijk behoorlijk anders uitziet dan deskundigen dachten.


Een ‘serious social game voor in het verkeer’, noemden de ontwikkelaars de app bij de introductie in september 2012. Om het fietsgebruik te stimuleren kunnen fietsers bonuspunten verdienen door de app in te schakelen. Bepaalde routes leveren extra bonuspunten op, waardoor de wegbeheerder bepaalde routes extra aantrekkelijk kan maken. En met de bonuspunten vallen prijzen te winnen. Omgekeerde leveren fietsers data terug aan de wegebeheerder. Die kan zien waar en wanneer iemand fietste en hoe snel hij fietste. Dat laatste blijkt tot nu toe de meest interessante resultaten op te leveren.
Joost de Kruijf van de NHTV/Universiteit Utrecht is in ieder geval enthousiast over de data die tot nu toe met het project zijn verzameld. Ter illustratie laat hij een plaatje zien hoe het Bredase fietsnetwerk er volgen de fietsdeskundigen uitziet, naast een plaatje van het netwerk zoals de fietsers dat zelf middels de app hebben gegenereerd. 'En dat zie je dat die plaatjes behoorlijk verschillen.' Met andere woorden: fietsers volgen lang niet altijd de routes zoals beleidsmakers die hebben uitgestippeld. Volgens De Kruiff zijn dergelijke exercities dan ook een uitstekend middel om het fietsbeleid te toetsen.
Maar er zijn meer interessante conclusies te trekken. De Kruijff: 'Je ziet bijvoorbeeld een duidelijke toename van de gemiddelde snelheid nadat een tegelpad werd omgezet in een asfaltpad. Ook kun je goed zien hoe het aanbod zich over de dag verdeelt en op welke punten vertraging optreedt.'
Met de data zijn ook plaatjes samen te stellen waarop te zien welke bestemmingen - bijvoorbeeld in de binnenstad - binnen een bepaalde fietstijd te bereiken zijn. En hoe het opheffen van een vertragingsfactor door een doorsteekje te maken of een fietsbrug aan te leggen zo'n bestemming binnen bereik van meer fietsers brengt.
Het gebruik van trackingdata zal ook de pijler gaan vormen onder een onderzoek dat in Eindhoven wordt opgezet om het gebruik van nog aan te leggen snelfietsroutes in kaart te brengen met voor- en naonderzoek. De vraag is overigens wel of daar een speciale app voor wordt gebruikt. Want de Positive Drive app vergde aanzienlijke ontwikkelingskosten en wordt door fietsers nog maar beperkt gebruikt om bonuspunten bij elkaar te sprokkelen, zo is de ervaring in Breda. Wel hoopt men het gebruik op te voeren door meer publiciteit te geven aan de app. Wellicht dat men in Eindhoven gebruikt zal maken van speciale tracking apparaatjes, zoals die ook zijn ingezet bij schoolrouteonderzoeken. De door de NHTV ontwikkelde presentatiesoftware - waarvan binnenkort meer te zien is op www.bikeprint.nl - kan er ook mee uit te voeten.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

App Positive Drive levert vooral veel fietsdata op

Scroll naar boven